Konceptet Audi activesphere – dubbel personlighet med avancerad VR-teknik
Carl Undéhn
26 jan 2023
Kan en bil vara både en fin gåbortkostym och ett trofast redskap för att ta sig ut i naturen över stock och sten? Självklart, säger Audi. Med sitt senaste koncept activesphere är det precis vad de vill visa på.
Efter roadstern Skysphere, lyxsedanen Grandsphere och minibussen Urbansphere är det nu dags för det fjärde och sista konceptet i Audis serie som ska ge inblickar i hur de tänker sig framtidens elbilar.
Med activesphere presenteras en elsuv som gör sig lika bra parkerad utanför stans finaste restaurang som när det är dags att ta sig upp för den där branta och isiga vägen till den bästa pisten på semestern.
Inspirationen till att skapa en mångsidig elsuv kommer enligt Audi från den ”kaliforniska livsstilen”. Det är också tillverkarens designstudio i soliga Malibu som står bakom konceptet.
– I Kalifornien lever man en mycket aktiv livsstil: på morgonen före jobbet går man ut och surfar, på helgen åker man ut på landsbygden i inlandet. De brukar göra det i sin SUV. Men när de åker in till stan för att äta middag tar de en andra bil, en elegant bil, säger Audis designchef Marc Lichte.
Det aktiva och det eleganta var vad han ville kombinera. Med activesphere presenteras en elsuv som gör sig lika bra parkerad utanför stans finaste restaurang som när det är dags att ta sig fram på ojämna vägar.
Att det är ett koncept för tuffa tag märks inte minst genom hjulen på 22 tum och bilens markfrigång på 208 millimeter. Markfrigången går även att både öka och sänka med 40 millimeter.
På grund av de goda off road-egenskaperna väljer Audi att placera activesphere i ett segment de kallar ”active Sportback”
Men inte bara det. Med en knapptryckning kan den eleganta och sportiga elsuven förvandlas till en pickup. Bilens bakruta skjuts då upp över taket för att skapa en öppen lastyta baktill.
En aktiv livsstil innebär ju ofta ett visst inslag av materialsport. Dyra cyklar, skidor och snowboard eller andra stora prylar måste kunna tas med. Taket döljer till exempel dolda fästen för att transportera skidor.
I bagaget hittas också smarta lösningar för att fälla ut en cykelhållare.
Grundstommen utgörs av den av Audi och Porsche gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. Det betyder snabb laddning med upp till 270 kW tack vare 800-voltsteknik. Batteriet är på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 60 mil.
Enligt Audi ska det gå att ladda från 5 till 80 procent på 25 minuter – eller 30 mils räckvidd på tio minuter. Fyrhjulsdrift har den naturligtvis också, samt adaptiv luftfjädring och adaptiva dämpare.
Men som ett koncept handlar activesphere ändå framförallt om design. Ett genomgående inslag i den är ”tänder” eller ”dubbar”, räfflade element som hittas i allt från de små, digitala backspeglarna till inredningen och i stolarna.
Utmed karossens undersida hittas samma räfflade inslag i form av metallremsor. När markfrigången ökas öppnar sig dubbarna för att visa att off road-läget har aktiverats.
Som hos de andra koncepten i serien Grandsphere och Urbansphere saknas också här b-stolpar. Med dörrar som går i motsatt riktning kan så hela bilens sida öppnas upp.
Audi jobbar en hel del på att utveckling av strålkastare för både mer säkerhet och visuella effekter. Hos activesphere hittas vad som kallas ”Audi Eye” där de smala strålkastarna fram har en svart form som bildar en pupill. Beroende på körläge ska strålkastarna formas till olika ”ögon”.
Insidan är futuristisk och avskalad, men osar ändå Audi med mörka material och en allmän känsla av teknisk kyla. Som väntat kommer även activesphere med avancerad självkörning i nivå 4.
Med det aktiverat försvinner ratt, pedaler och instrumentering in i ett utrymme under vindrutan för mer plats i förarsätet.
Det har vi sett även i de tidigare koncepten i Sphere-serien. Nyheten här är i stället de virtuella effekterna med ”Audi Dimensions”.
BMW var nyligen inne på samma spår med sitt koncept i Vision Dee. Grunden utgjordes då av en enorm head up-display över hela vindrutan. Audi har istället valt att förse förare och passagerare med var sitt par virtual reality-glasögon.
Med dem på kan du kliva in i en så kallad ”mixed reality” där verkligheten blandas upp med en digital värld. Där syns då kontroller till bilen och funktioner som kan styras endast genom att titta på dem. Då dyker till exempel ett digitalt reglage upp framför ögonen som kan styras med handgester.
Med det ersätts de i bilar allt större pekskärmar med virtual och augmented reality. Fördelen är enligt Audi bland annat att de kan skräddarsy det som användaren vill använda just nu och placera det precis framför.
Och med mindre grejer blir det naturligtvis mer plats för passagerarna. Gemensamt för alla fyra Sphere-koncept är att Audi lagt extra krut på upplevelser på insidan – något de menar spelar en allt viktigare roll för framtidens bilar.
Effekt och acceleration kommer inte längre vara avgörande för hur en bil upplevs. Och det menar Audi av alla.
Fokus ligger i stället på det som kallas en ”upplevelsesfär under resan”.
För något effektmonster är konceptet activesphere inte. De båda elmotorerna på fram- och bakaxeln levererar en gemensam effekt på 325 kW, eller 442 hästkrafter, och ett vridmoment på 720 Nm.
Det kan jämföras med toppversionen av nya SQ8 e-tron som kommer med 503 hästkrafter och har tre elmotorer.
Någon konkurrent till dagens Q8 e-tron kommer activesphere heller inte bli.
– activesphere är ett koncept och det finns inga konkreta planer på serietillverkning. Men alla fyra Sphere-koncept har element i designen som kommer bli verklighet i framtida modeller, säger en representant från Audi.