Nissan lanserar elbilar med solid state-batterier 2028
Carl Undéhn
8 feb 2023
Förra året lade Nissan fram en ambitiös plan kring utveckling och tillverkning av solid state-batterier. Genom att byta ut batteriets flytande elektrolyt mot en fast hoppas biltillverkare kunna få elbilar med både längre räckvidd och snabbare laddning än idag.
Problemet är att ingen hittills lyckats med solid state-batterier i stor skala. Men genom sin långa erfarenhet av att tillverka batterier samt samarbeten med bland annat Nasa hoppas Nissan lyckas knäcka nöten.
Tanken är storskalig tillverkning av solid state-batterier till år 2028. Något som nu bekräftas av Nissans utvecklingschef David Moss i en intervju med brittiska Autocar.
– Vi tror att vi har något alldeles speciellt och tillhör en grupp som är ledande inom tekniken. Vi vill sänka kostnaden med 50 procent, fördubbla energitätheten och erbjuda tre gånger så hög laddningshastighet, säger han.
Efter att ha tillverkat solid state-batterier i storleken av knappceller håller Nissan nu på med celler som mäter omkring tio centimeter. När volymtillverkningen är igång ska det handla om celler stora som en laptop.
Tack vare högre energidensitet tar solid state-batterierna mindre plats. Enligt David Moss planerar Nissan ändå inte bara fokusera på bilar med betydligt längre räckvidd idag.
Batteriets kapacitet kommer inte längre vara lika intressant om du kan ladda med upp till 400 kW, menar David Moss.
– Om man kan fylla på energi tre gånger snabbare, är det då någon skillnad jämfört med att tanka en bensinbil? frågar han retoriskt.
Hos Nissan ska det också handla om ”riktiga” solid state-batterier helt utan flytande element. Ibland talas det om så kallade ”semi solid state” där en fast och flytande elektrolyt kombineras. Det är vad bland andra kinesiska Nio snart har lovat lansera när de börjar erbjuda ett batteri på hela 150 kWh till sina nuvarande modeller.
– Kan du ta bort den flytande elektrolyten ur batteriet? Det är här vi tror att vi är ledande. Vissa fasta batterier har fortfarande flytande elektrolyter, och detta är ett problem eftersom vätskan kokar. Energins effektivitet vid lagring och överföring och den effekt som du lägger in i den påverkas, säger David Moss till tidningen.
Att solid state-tekniken helt kommer ersätta dagens batterier tror han däremot inte. Även Nissan fortsätter därför utveckla dagens cellteknik som han tror har en plats att fylla även i framtiden.
– Litiumjonceller förändras hela tiden, med bättre energitäthet, effektivitet och lägre kostnad. Kostnaden är nyckeln, eftersom den gör att ännu fler kunder får tillgång till elbilar. Vi tror att det finns ett par steg kvar med litiumjonceller. En stor drivkraft för oss är att bli koboltfria. Vi räknar med att detta kommer att finnas på marknaden 2028, säger han.