Explorer i kompaktformat – här är Fords nästa elbil
Carl Undéhn
21 mar 2023
Ford fortsätter med sina ikoniska namn på elbilar. Mustang Mach-E följs nu upp av elsuven Ford Explorer.
Trots namnet är det en helt annan bil än de tidigare Explorer. Jämfört med sina föregångare skiljer sig nya Ford Explorer nämligen inte bara åt genom att vara eldriven. Även storleksmässigt är det med sina 4,46 meters längd en betydligt mindre bil.
Men även med ett mindre paket vill Ford klämma in så mycket som möjligt av Explorers designspråk.
Den boxiga designen framhävs extra av en hög midja och motorhuv samt en platt, vertikal front. Någon frunk hittas inte, men bagaget rymmer 470 liter och mellan framstolarna en finurlig ”MegaConsole” med plats för 17 liter.
– När du gör något utifrån en viss grundidé måste du också göra vissa val. Du kan inte skapa en Explorer och ge den en låg nos som hos Toyota Prius, säger Thomas Morel som är designchef för personbilar hos Ford Europe.
Alla detaljer kring drivlinan och batteri har ännu inte presenterats. Med MEB-plattformen som grund är omkring 50 mil nog att räkna med. Explorer kommer i två bakhjulsdrivna versioner med 170 eller 286 hästkrafter, samt en fyrhjulsdriven version med 340 hästkrafter. Det är intressant, för under karossen hittas Volkswagens MEB-plattform.
Ford har alltså lyckats klämma ut mer effekt ur MEB än vad vi hittills sett. De fyrhjulsdrivna GTX-versionerna av ID.4 och ID.5 kommer nämligen med 299 hästkrafter.
Lansering sker i höst och leveranserna ska dra i gång innan årsslutet. Men vi har kollat in Ford Explorer redan nu. I nästa nummer av Elbilen eller som digital prenumerant här kan ni läsa mer om våra intryck, hur en ikon designas om i ett mindre paket och vilka finurliga förvaringslösningar Ford kommit upp med.
Nedan en video från när vi kollade in Ford Explorer i en studio i Düsseldorf.