Ny strategi – så ska Toyota komma ikapp med elbilarna

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 apr 2023

Den 1:a april tog Koji Sato över jobbet som chef för världens största biltillverkare Toyota. Inför det har det varit stort fokus på om han skulle öka takten i omställningen till elbilar – eller behålla den nuvarande linjen där bilar med hybriddrivlina spelar huvudrollen även under de närmsta åren. 

De första tecknen pekade mot det senare. Men vid en presskonferens meddelade nu Toyotas tekniske chef Hiroki Nakajima en ökad satsning på elbilar. 

Koji Sato, i mitten, är ny chef för Toyota

Fram till 2026 ska tio nya helt eldrivna modeller lanseras som samma år ska säljas i 1,5 miljoner exemplar. 

Det innebär ett högre tempo i lanseringarna jämfört med som tidigare varit planen. 

Den tidigare Toyota-chefen Akio Toyoda presenterade i slutet av 2021 visserligen en strategi om att lansera 30 elbilar till 2030. Den senaste tiden fick han ändå mer uppmärksamhet för kritiska uttalanden om vad han såg som en alltför ensidig satsning på elbilar inom bilindustrin. 

Samtidigt har det ryktats om att Toyota lagt om den ursprungliga strategin för elbilar och arbetat på att ta fram en ny plattform för elbilar. Till skillnad från dagens plattform e-TNGA, som används av märkets första elbil bZ4X, ska det då handla om en plattform som tagits fram helt för eldrift. Det ska också göra mer effektiv – och med det billigare – tillverkning möjlig. 

Toyotas första elbil bZ4X

Ändringar i strategin bekräftades nu delvis av Hiroki Nakajima under presskonferensen i Tokyo.

-Vi kommer drastiskt ändra bilarnas struktur och tillverkningsprocess för nästa generations elbilar. Det är en ny värld för batteridrivna elbilar, sa Hiroki Nakajima enligt The Japan Times.

Bland annat nämndes minskade steg vid tillverkningen och utveckling i samarbete med underleverantörer för att minska kostnaderna vid framställning komponenter som exempel på hur Toyota vill pressa priset vid tillverkningen. 

Han talade även om att den ”ny generation” elbilar som är på väg från den japanska tillverkaren kommer bli betydligt mer effektiva jämfört med dagens vid körning.

-Denna nya generation av elbilar kommer genom användning av betydligt mer effektiva batterier ha dubbelt så lång räckvidd och samtidigt design och köregenskaper som får hjärtat att slå snabbare, sa Hiroki Nakajima. 

Toyota har redan visat en prototyp på en modell med solid state-batteri.

Konkreta detaljer nämndes inte. Men Toyota arbetar sedan länge kring utveckling av solid state-batterier med fast istället för flytande elektrolyt. Med det hoppas flera biltillverkare kunna öka både räckvidd och laddhastighet jämfört med dagens elbilar. 

Toyota har tidigare sagt att kommer lansera sin första modell med solid state-batteri 2025. Det ska då först hamna i en hybridmodell för att testa och utvärdera tekniken. Om det är ett beslut som nu har omvärderats är oklart. 

Säkert är att Toyota trots ökat fokus på helt eldrivna bilar även i fortsättningen tror på en mix av olika drivlinor. Dit räknas framförallt företagets framgångsrika hybridmodeller, men även vätgasbilar som Mirai. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: