APP550 är Volkswagens nya trumfkort i elbilsracet
Carl Undéhn
13 apr 2023
När vi häromveckan fick veta en del tekniska detaljer kring Volkswagens kommande eldrivna sedan ID.7 låg stort fokus på den nyutvecklade elmotorn på bakaxeln.
Egentligen handlar det om mer än bara en ny elmotor och hela paketet har nu fått ett namn: APP550.
I det ryms förutom en elmotor med mer effekt än tidigare också en ny växelriktare och ett nytt värmesystem.
De tre komponenterna ryms på samma utrymme som tidigare och kan därför sättas in i befintliga ID-modeller.
De första modellerna att utrustas med APP550 kommer enligt Volkswagen mot slutet av året. Vilket alltså betyder att ID.7 blir den första modellen med den nya elmotorn.
Om även nuvarande ID-modeller kommer uppgraderas med APP550 är ännu oklart.
Med den nya motorn höjs den tidigare effekten på 204 hästkrafter till 286. Vridmomentet skruvas upp ännu mer, från nuvarande 310 Nm till 550 Nm.
Framförallt det ökade vridmomentet lyfts fram som en stor skillnad både vad gäller accelerationen från stillastående som när det handlar om att gasa på vid en omkörning.
Men viktigare än så är enligt Volkswagen den ökade effektiviteten. Den nya elmotorn har en starkare permanentmagnet än tidigare vilket i praktiken gör att den kan arbeta med mer effekt samtidigt som motorn förbrukar mindre energi.
Det ska förbättra räckvidden, men hur mycket nämns inte.
Med bättre kylning genom ”drivlinans kugghjul samt särskilt utformade delar som fördelar olja på egen hand” kan motorn kylas utan en eldriven pump, vilket ytterligare minskar energiförbrukningen.
-Resultatet visar att vi förutom ökad effektivitet även kunde minska användningen av material, säger Karsten Bennewitz som leder arbetet med drivlinor och energisystem.
För ID.7 har Volkswagen lovat en räckvidd på upp till 70 mil. Där spelar bilens strömlinjeformade kaross en viktigt del i ekvationen. Men med APP550 låter det som att även nuvarande modeller kan få en längre räckvidd än idag med bibehållet batteripaket.