Så minskar behovet av olja när elbilarna ökar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 apr 2023

Försäljningen av elbilar ökar snabbt runt om i världen. Enligt den senaste utblicken från det Internationella Energirådet, IEA, kommer helt eldrivna bilar och laddhybrider 2023 stå för 20 procent av den globala bilförsäljningen.

Totalt finns det idag 26 miljoner laddbara bilar på världens vägar. Av dem är 70 procent helt eldrivna.

Samtidigt räknar rådet med att den snabbt ökande elektrifieringen av fordon gör att behovet av olja kommer minska med fem miljoner fat om dagen åt 2030. Den globala produktionen av olja låg 2021 på 89 miljoner fat om dagen.

I rådets siffror räknas både helt eldrivna bilar och laddhybrider ihop under definitionen ”elbil”. Förra året såldes 10 miljoner elbilar globalt, en siffra som väntas stiga med 35 procent till 14 miljoner i år.

En drivande orsak till ökningen är enligt utblicken ett kommande ökat utbud av mindre elbilar kommer öka på de amerikanska och europeiska marknaderna. Med det minskar också priset vilket gör att skillnaden mot en fossildriven modell blir mindre.

– Vår nuvarande förväntan är att vi kan se liknande priser för små och medelstora elbilar i Nordamerika och på de europeiska marknaderna någonstans i mitten av 2020-talet, säger Timar Guell som är teknisk chef hos IEA.

Även de nya statliga satstningarna på elbilar och grön energi i USA genom Inflation Reduction Act är något som fått rådet att skruva upp prognosen.

Indien kommer spela en allt större roll för elbilsmarknaden under kommande år, spår IEA. Där och i många andra mindre industrialiserade länder domineras försäljnigen av två- och trehjuliga fordon. Redan förra året var hälften av alla trehjuliga fordon som registrerades eldrivna.

Även på andra håll i södra Asien har elbilarna ökat. I Thailand stod de till exempel för 3 procent av den totala försäljningen av bilar förra året, visar rapporten.

Men ännu är det Kina som dominerar i försäljningen av elbilar. Förra året stod landet för 60 procent av världens totala försäljning av elektrifierade bilar, alltså rena elbilar eller laddhybrider.

Kina stod även för 35 procent av den globala exporten av eldrivna bilar förra året. Utöver det dominerar landet tillverkningen av batterier och komponenter.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!