Stora förändringar för ökad avkastning hos VW
Carl Undéhn
19 maj 2023
Volkswagen måste bli mer effektivt vid tillverkningen för att öka avkastningen från försäljningen. Det framgår i ett internt meddelande från märkeschefen Thomas Schäfer som tyska medier och nyhetsbyrån Reuters tagit del av.
Idag har volymmodellerna från koncernens ”kärnmärken” – alltså Volkswagen, Skoda och Seat – en avkastning på försäljningen på 3 procent. Det betyder att en omsättning på 100 kronor ger tre kronor i vinst. Vilket är alldeles för lågt, enligt ledningen.
”Vi ser att vårt varumärke – trots alla sina styrkor – ännu inte är tillräckligt väl positionerat ekonomiskt”, skriver Volkswagenchefen Thomas Schäfer i ett internt meddelande till medarbetare som tyska medier tagit del av.
Volkswagen vill därför öka avkastningen från försäljning till 6,5 procent. Något som enligt Thomas Schäfer krävs för att tillverkaren ska kunna mäta sig mot konkurrensen i framtiden. Annars riskerar Volkswagen inte ha råd med ”nödvändiga investeringar”, skriver han.
Vad det handlar om för investeringar framgår inte. Men vid sidan av sin stora satsning på tillverkning av elbilar samt byggandet av batterifabriker och vill Volkswagen även bli ledande inom utveckling av mjukvara.
Volkswagen uppges vilja spara miljardbelopp genom mer effektiv tillverkning. ”Vi organiserar inte våra fabriker efter varumärken utan efter plattformar. Detta avgör sedan vilka modeller som tillverkas där. Inte tvärtom”, citeras Thomas Schäfer.
Det är något vi redan sett vid tillverkningen av elbilar på MEB-plattformen. Förutom de egna modellerna inom ID-familjen bygger Volkswagens fabrik i Zwickau även Audi Q4 e-tron och Cupra Born.