Stellantiskoncernen satsar på superbatteri med ny teknik
Carl Undéhn
29 maj 2023
Chefen för Stellantiskoncernen, Carlos Tavares, har flera gånger pekat på vad han ser som svårigheter i omställningen till eldrift. Med strategin Dare Forward 2030 lanserade han ändå en ambitiös elbilsatsning för koncernens alla 14 märken, bland annat Opel, Fiat, Jeep och Peugeot.
Enligt planen ska Stellantiskoncernen sälja fem miljoner elbilar om året 2030. Nu meddelas att ett sätt att lyckas med det handlar om att använda batterier med bättre prestanda än dagens.
Stellantis har investerat en okänd summa i den amerikanska utvecklaren Lyten som arbetar på att ta fram batterier med en kemi baserad på litium-sulfat och tredimensionell grafen.
Med högre energidensitet – Lyten talar om det dubbla mot idag – ska batterierna både bli lättare och billigare då de inte innehåller vare sig nickel, kobolt eller mangan. Något som enligt Lyten även betyder att deras batterier har 60 procent lägre koldioxidavtryck jämfört med dagens elbilsbatterier.
Enligt Carlos Tavares lämnade ett besök hos Lyten intrycket av att de har en teknik som möjliggör ”ren, säker och prisvärd mobilitet”.
Det relativt nya, kolbaserade materialet grafen anses kunna revolutionera batteritekniken genom att vara tunt, hållbart och bra på att leda ström. Än så länge är det däremot dyrt att framställa.
Tekniken är därför inget vi kommer se i batterier hos Stellantis den närmsta tiden. Men redan i år vill Lyten genomföra tester med batterier från en försöksanläggning baserad på deras teknik.