Färre modeller, mer volym – så ska VW öka vinsten med 100 miljarder

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 jun 2023

Redan för några veckor sedan visade ett internt mail från Volkswagens chef Thomas Schäfer på att stora förändringar var på gång hos tillverkaren. Dagens avkastning på försäljningen på 3 procent ansågs alldeles för låg och måste höjas till 6,5 procent. Annars riskerar Volkswagen inte ha råd med ”nödvändiga investeringar”, skrev chefen i mailet.

Nu har ledningen bekräftat planerna officiellt och målet är att till 2026 öka vinsten med 10 miljarder Euro – omkring 115 miljarder kronor. Det ska nås både genom stora förändringar för mer effektivitet inom företaget och för de som väljer att köpa en bil från Volkswagen.

– Vi ska fokusera på färre, men viktigare modeller. Det minskar komplexiteten och leder till mer resultat, sa Volkswagens chef Thomas Schäfer.

Nischprodukter som inte säljer i stora volymer ska därför få stryka på foten i framtiden. Till exempel kommer sedanen Arteon inte få någon efterföljare. I praktiken innebär det också att kunder kan räkna med mindre möjligheter att konfigurera sin bil inför ett köp. Den nya eldrivna sedanen ID.7 ett talande exempel. Enligt Volkswagen har den ”99 procent färre konfigurationsmöjligheter” jämfört med den sjunde generationens Golf.

Volkswagen följer där samma väg som flera andra tillverkare redan slagit in på. När Volvo i förra veckan presenterade sin nya elbil EX30 fick vi till exempel veta att det går att välja mellan fyra, färdigkonfigurerade ”rum” för interiören.

Att Volkswagen satsar på volym blev också tydligt vid presentationen av ID. 2all, den mindre elbil som ska lanseras 2025 och få ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000 kronor. Redan då var Volkswagen tydliga med att det är volymmodeller som utgör märkts ”kärnmodeller”. De ska i ännu högre grad än idag tas fram i samarbete med Volkswagenkoncernens övriga volymmärken, Skoda och Seat/Cupra. De båda märkena ska lansera egna versioner mindre elbilar som delar teknik och ska få samma pris som ID. 2all. Tillverkningen av alla tre ska ske hos Seat/Cupra i Spanien.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!