Ny rapport visar – så klarar sig Tesla Semi i verkligheten
Carl Undéhn
14 aug 2023
I slutet av förra året fick Tesla i gång tillverkningen av sin eldrivna lastbil Semi. De första exemplaren används sedan en tid av Pepsi och deras dotterbolag Frito-Lay i Kalifornien. Organisationen NACFE som undersöker effektiviteten hos transporter har nu gjort ett besök hos Pepsi för att se hur Tesla Semi fungerar i praktiken. De flesta av de 21 Semi hos Pepsi och 15 hos Frito-Lay används för lokala transporter på som mest 100 miles, vilket motsvarar omkring 16 mil. De används då upp till 12 timmar om dagen. Tre lastbilar används för längre transporter på upp till över 70 mil.
– Vi har varit aggressiva och tänjt på gränserna för att visa att vi kan uppnå en mycket hög räckvidd med en fullastad lastbil från vår flotta med Semi, säger Dejan Antunovic som är chef för PepsiCo:s program för elektrifiering.
Enligt rapporten från NACFE visar Teslas lastbil en genomsnittlig förbrukning på 1,7 kWh per mile, vilket motsvarar 10,5 kWh per mil. Det är lägre än Teslas egna uppgifter som talar om en förbrukning på 2 kWh per mile.
Enligt Tesla har Semi en räckvidd med full last på 500 miles, eller 80 mil. De transportansvariga hos Pepsi som NACFE talat med bekräftar också att Semi lämpar sig för längre transporter. Om företaget vill ha fler Semi i sitt stall måste de och även andra kunder vänta ett tag. I juni meddelade Teslas chef Elon Musk att storskalig tillverkning av Semi kommer igång först 2024. Men redan nu ser det ut att dyka upp alternativ från Kina.
På X (tidigare Twitter) sprids bilder av en maskerad lastbil på flak som visar tydliga likheter med Tesla Semi. Enligt obekräftade uppgifter i flera medier handlar det om en eldriven lastbil från den kinesiska tillverkaren JAC. Det är ett ganska okänt märke i Sverige, men i slutet av förra året meddelades att elsuven JAC S4 ska komma till Sverige. Det är också JAC som står för tillverkningen av NIO:s modeller som säljs här.