Elbilar dominerar inför finalen av Årets bil i Europa
Carl Undéhn
27 nov 2023
Förra året plockade Jeeps första eldrivna modell Avenger hem titeln Årets bil i Europa. Vad vi tyckte om vinnaren kunde ni läsa om i nummer 9 av Elbilen i år, eller här på webben.
Till skillnad från Elbilens utmärkelse Årets elbil, där endast helt eldrivna modeller nomineras, innefattar Årets bil modeller med alla sorters drivlinor. Vilket håll bilindustrin är på väg mot blir ändå tydligt när årets kandidater till titeln nu presenteras i vad som blir en nästan helt eldriven finalomgång.
De som är kvar och slåss om titeln är elbilarna BMW i5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008, Renault Scenic E-Tech och Volvo EX30, samt Toyota C-HR med hybriddrivlina. Sex av sju finalister är med andra ord elbilar, även om BMW i5 och Peugeot E-3008 även finns med förbränningsmotorer.
Med BYD Seal har för första gången också en kinesiska tillverkare chansen att vinna titeln Årets bil.
Juryn består av 59 motorjournalister från 22 europeiska länder. Från Sverige deltar journalister från Dagens Industri, Expressen/Teknikens Värld och Vi Bilägare. Vinnaren presenteras vid bilmässan i Geneve den 26 februari nästa år