Ökade leveranser och ökad förlust för NIO

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 mar 2024

Vi är inne på årets tredje månad, men först nu släpper NIO sin rapport för det föregående året. Vid en första blick innehåller den flera ljusglimtar. Leveransen av bilar uppgick till 160.038 exemplar, vilket är en ökning med 31 procent jämfört med föregående år. En siffra som presenterats redan tidigare. Även omsättningen ökade med 13 procent till totalt 81 miljarder, omräknat till svenska kronor.

Men även förlusten ökade till att under 2023 uppgå till nästan 30 miljarder kronor.  Något som förklaras med företagets snabba expansion inom olika områden.

– Våra kontinuerliga investeringar i teknik, batteribytesnätverk och användargrupper kommer att stärka våra konkurrensfördelar när det gäller att övervinna framtida konkurrens, säger märkets grundade och vd William Li.

Även om leveranserna ökade missade NIO sitt egna mål om en fördubbling jämfört med 2022. För det hade det krävts att NIO lyckades sälja 240.000 bilar. Kanske kan lanseringen av de båda nya märkena Alps och Firefly leda till ökade leveranser. Båda märken ska prismässigt placera sig under NIO:s nuvarande modeller och konkurrera i volymsegmentet.

Firefly ska lansera modeller särskilt utvecklade för europeiska kunder, vilket då tolkas som mindre modeller. Exakt när första modellen kommer ut på marknaden är oklart, men det har talats om 2025. Det andra märket Alps ska lansera sin första modell i höst som då uppges bli en crossovermodell som ska konkurrera med Tesla Model Y.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!