Så mycket bättre för klimatet är EX90 jämfört med nya XC90

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 sep 2024

Elsuven EX90 är till slut här och nu i september ska de första exemplaren ha börjat levereras till kunder. Dock inte till svenska kunder, som häromveckan fick veta att leverans till Sverige försenas ytterligare och väntas ske först i maj nästa år.

Det var inget som nämndes under det så kallade 90/90-eventet i Göteborg i början av september, där EX90 visades upp tillsammans med en uppdaterad version av XC90 som mild- och laddhybrid. Nu släpper Volvo också en rapport över hur stort klimatavtryck EX90 och XC90 orsakar under sin livstid. I båda fallen stora och tunga bilar.

Rapporten väger in materialen och processerna som bidrar till bilens utsläpp under hela dess livscykel – från utvinning och förädling av råmaterial hela vägen till sluthantering. Och det är tydligt vilken bil som är att föredra för den som vill minska utsläppen.

Enligt rapporten orsakar eldrivna EX90 orsaka ett koldioxidavtryck under hela bilens livscykel som är 50 procent lägre än mildhybriden av XC90. Jämfört med laddhybriden är utsläppen 20 procent lägre, och beräkningen baseras utifrån att bilarna laddas med den europeiska elmixen som har en högre andel el framställd från fossila källor än i Sverige.

Beräknat på att bilen körs 200.000 kilometer under sin livstid orsakar EX90 vid laddning med den europeiska elmixen 37 ton koldioxid, enligt rapporten. Det sjunker till 30 ton koldioxid, en minskning på 17 procent, om EX90 endast laddas med el från vindkraft. Jämfört med den globala elmixen som innehåller ännu mer fossilt framställd el gör användning av vindbaserad el att avtrycket minskar med 35 procent. “Detta understryker vikten av tillgång och tillgänglighet till förnybar energi i hela värdekedjan, särskilt under laddning, för att hjälpa helt elektriska bilar att nå sin fulla klimatpotential”, skriver Volvo.

Med ett stort batteri på hela 111 kWh kommer det knappast som någon överraskning att det står för en stor del av klimatavtrycket hos EX90. Enligt rapporten för 17 procent av bilens totala klimatavtryck, men trots det är den totala klimatpåverkan hos eldrivna EX90 fortfarande betydligt mindre än för en mildhybrid i samma storlek.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: