Premiär för helt eldriven Lynk & Co utvecklad i Göteborg

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 okt 2024

Efter laddhybriden Lynk & Co 01 har det Geelyägda nu presenterat sin första helt eldrivna modell för den europeiska marknaden. Inte helt oväntat är namnet Lynk & Co 02 och är en crossoversuv som beskrivs som en ”familjeelbil”. Med en längd på 4,46 meter är den jämförbar med koncernsyskonet Volvo EC40. Även bagaget är med sina 410 liter jämförbart med det hos Volvo EC40.

Tekniskt är Lynk & Co 02 däremot mer besläktad med den mindre Volvo EX30 och använder Geelys elbilsplattform SEA. Batteriet är på 66 kWh som ger bilen en räckvidd på 44,5 mil. Det kan snabbladdas med upp till 150 kW för att fyllas från 10 till 80 procent på 30 minuter. Ombordladdaren är på 11 kW hos instegsversionen Core, och på 22 kW i den mer utrustade More. Elmotorn på bakaxeln har en effekt på 200 kW (272 hästkrafter) och ett vridmoment på 343 Nm. Toppfarten anges till 180 km/h och sprinten från 0-100 km/h är avklarad på 5,5 sekunder.

Bilens design har tagits fram hos Lynk & Co i Göteborg och utvecklingen ska delvis ha skett enligt över 6.000 önskemål som skickats in från de kunder som redan använder tillverkarens första modell här, laddhybriden Länk & Co 01. Som hos Lynk & Co 01 är en tanke med även den nya bilen att den ska kunna delas med andra. Detaljer om det har inte presenterats.

Säljstart för Lynk & Co 02 i Europa sker redan idag. Men på den svenska hemsidan går bilen inte att välja och än så länge presenteras endast ett pris i euro som börjar på 35.495 – vilket motsvarar ungefär 400.000 kronor. Med det ser nya Lynk & Co 02 ut att bli billigare än laddhybriden Lynk & Co 01, som har ett pris från 475.000 kronor.

I alla fall ett exemplar av Lynk & Co 02 borde redan vara ute på svenska vägar. I veckan fick vi bilder på en maskerad Lynk & Co 02 av vår uppmärksamme läsare Jimmy Särås på färjan mellan Puttgarden och Rødby.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: