Krisen hos Volkswagen – därför måste jätten spara
Carl Undéhn
4 nov 2024
Redan när Volkswagen i slutet av förra året meddelade att koncernen vill spara 100 miljarder kronor kunde man ana att det inte skulle bli en smärtfri historia. Nu pågår förhandlingar med facket och det mäktiga arbetarrådet, som har gått ut med att tre fabriker och tiotusentals jobb är i fara.
Koncernchefen Oliver Blume har länge hållit sig undan från att kommentera saken, men i helgen gav han en intervju med tyska Bild am Sonntag där han ger sin och ledningens syn på saken.
– Våra kostnader i Tyskland måste sänkas kraftigt, säger han till tidningen.
Enligt medieuppgifter är kostnaderna för koncernens 120.000 anställda i Tyskland det dubbla jämfört med anställda i andra europeiska länder. Förutom hemlandet Tyskland har Volkswagenkoncernen fabriker i bland annat Spanien, Tjeckien och Ungern.
Enligt Oliver Blume finns det inga andra alternativ än att sänka utgifterna genom att ändra på vad som beskrivs som ”strukturella svagheter” inom koncernen. Frågan är bara hur det ska ske. Att det finns behov av ändringar hos Europas största biltillverkare är även arbetstagarna överens om.
– Vi står inte långt ifrån varandra när det gäller att analysera problemen, men vi står milslångt ifrån varandra när det gäller att besvara dem, meddelade arbetstagarnas representant i Volkswagens bolagsstyrelse Daniela Cavallo nyligen.
Det var hon som i förra veckan släppte nyheten att tre fabriker i Tyskland kan komma att stängas. Volkswagen själva har inte bekräftat att så är fallet, men är tydliga med att situationen är allvarlig. Bland annat har det lagts fram förslag om att sänka de anställdas löner med tio procent och slopa de bonusar som ges till långvariga medarbetare.
Volkswagen ska ha öronmärkt 900 miljoner euro – över tio miljarder kronor – för de omstruktureringar som planeras. Pengar som då bland annat kan användas som avgångsvederlag för anställda som sägs upp.