Bakhjulsdrift, mindre batteri – Kia breddar utbudet av EV9

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 nov 2024

Det blev Kia EV9 som kammade hem priset Årets elbil från oss på Elbilen i fjol. En modell som tagits emot väl och hittills i år registrerats in i drygt 1.600 exempklar fram till sista oktober. Då i sitt fyrhjulsdrivna utförande och med ett batteri på 99,8 kWh för upp till 51,2 mils räckvidd.

Nu breddar Kia utbudet och börjar sälja den bakhjulsdrivna instegsversionen med ett pris från 689.900 kronor – en version som tidigare inte erbjudits på den svenska marknaden. Elmotorn på bakaxeln har en effekt på 160 kW (218 hästkrafter) och ett vridmoment på 350 Nm. Med det gör instegsversionen sprinten från 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Alltså 2,5 sekunder långsammare än fyrhjulsdrivna Kia EV9 med 384 hästkrafter.

Batteriet har här en kapacitet på 76 kWh som ger en räckvidd på 43,5 mil. Som det större batteriet kan också det laddas snabbt från 10 till 80 procent på 20 minuter. Vilken effekt det går att ladda med nämns inte, men enligt tidigare uppgifter det gå att ladda med upp till 210 kW.

Med bakhjulsdrift och det mindre batteriet erbjuds Kia EV9 endast i sitt sjusitsiga utförande. Toppversionen EV9 AWD GT-Line finns även i med plats för sex personer.

För att skilja den bakhjulsdrivna versionen från de med fyrhjulsdrift med inslag av mattsvarta detaljer i fronten, vid hjulhusen samt på stötfångaren baktill.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!