Från Indien till Europa – Suzuki släpper första elbil
Carl Undéhn
5 nov 2024
Nissan var föregångare inom eldrift med sin Leaf. Men bortsett från det har de japanska biltillverkarna haft ett något svalt intresse till det här med elbilar. Men med eVitara är det nu
dags för Suzuki att lansera sin första helt eldrivna modell. Ett smakprov på den 4,3 meter långa elsuven bilen fick redan förra året med konceptet eVX, som visades första gången vid en bilmässa i Indien.
Det är också där som eVitara kommer att tillverkas från våren nästa år och då byggas med den nya elbilsplattformen HEARTECT-e. Den beskrivs av Suzuki som en lätt konstruktion och beroende på utförande väger eVitara mellan 1.799 och 1.899 kilo. Plattformen har också plats för både fram- och fyrhjulsdrift och eVitara erbjuds med LFP-batterier på 49 eller 61 kWh.
På den svenska marknaden ser endast versionen med det större batteriet på 61 kWh ut att vara aktuellt. WLTP-räckvidden presenteras inte, men enligt Suzuki har eVitara en beräknad räckvidd på ungefär 40 mil. Vilken effekt det går att ladda med nämns inte heller. Suzuki skriver i alla fall att batteriet kan förkonditioneras för att optimera laddprestandan. Även värmepump nämns, men det är oklart om det är standard.
Instegsversionen har en elmotor på framaxeln med en effekt på 128 kW och ett vridmoment på 189 Nm. Med fyrhjulsdrift tillkommer en elmotor på 48 kW på bakaxeln som höjer den totala effekten något till 135 kW. Vridmomentet ökar däremot mer och är med fyrhjulsdrift 300 Nm. De båda elmotorerna jobbar separat från varandra med Suzukis system Allgrip-e.
Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats.