Nytt forskningsprojekt: VTI och Volvo undersöker däckutsläpp
Carl Undéhn
6 nov 2024
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har tillsammans med Volvo Cars inlett ett nytt forskningsprojekt på temat elbilar och däck. Den högre vikten på grund av batteriet samt elmotorns direkta och inte sällan höga vridmoment ökar slitaget av både däck och vägbana. Hur mycket och stor skillnaden verkligen är jämfört med de även allt tyngre fossilbilarna är en fråga som diskuteras.
– Tyngden och motorstyrkan är problem, men samtidigt är det relativt enkelt att kontrollera elfordon snabbt och med hög noggrannhet. Det gör att det bör finnas goda möjligheter att påverka däckslitaget, säger Mats Gustafsson som är senior forskare på VTI och kommer att leda det nya projektet.
Däckslitage blir en allt viktigare fråga i och med att det ska vägas in i Euro 7-reglerna som väntas införas 2026. De exakta gränsvärdena för däckslitage har ännu inte slagits fast. Men däck som överskrider dem kommer inte längre kunna säljas inom EU.
På 1.000 körda mil slits det loss omkring ett kilo partiklar med mikroplaster. Enligt studier orsakar slitagen från däck att det bara i Europa årligen hamnar 500.000 ton mikroplaster i naturen och vattendrag. Globalt beräknas summan uppgå till över sex ton.
Projektet ska pågå under två år och finansieras av av Swedish Electromobility Centre. Målet är att ta fram metoder för att mäta däckslitaget beroende på olika bilars egenskaper. Förutom vikt och eldrift är även saker som fyrhjulsdrift kontra tvåhjulsdrift och bilars olika körlägen något som forskarna ska titta närmre på.
– Vem vet, i framtiden får kanske elbilarna en ”minska däckslitaget”-knapp. Det skulle kunna vara ett körläge som sammanfaller med ”eco”, men det återstår att se, säger Mats Gustafsson.
Arbetet kommer ske vid VTI:s däckprovningsanläggning i Linköping, i chassidynamometrar hos Volvo Cars i Göteborg samt praktiska tester vid Volvos testbana i Hällered.