BMW miljonsatsar på återvinning för billigare batteritillverkning
Carl Undéhn
19 dec 2024
Efter att först varit skeptisk till satsningar på egen tillverkning av battericeller har flera biltillverkare ändrat åsikt om saken. Bland annat Volvo, som bygger en batterifabrik i Göteborg – ursprungligen i samarbete med Northvolt som nu ser ut att köpas ut – och Mercedes hoppade på samarbetet ACC med Stellantis och franska energibolaget Total som bygger batterifabriker i både Europa och Kanada.
BMW däremot håller fast vid strategin att köpa in battericeller från externa tillverkare. Och då celler som BMW forskat kring och utvecklat på egen hand vid sitt Battery Cell Competence Centre. Utöver det har BMW också en pilotanläggning för tester av tillverkning av celler.
Arbetet där utökas nu med ett Cell Recycling Competence Centre för återvinning värdefulla metaller genom vad BMW kallar för ”direkt återvinning”. Det beskrivs som mindre energikrävande än traditionell återvinning av battericeller, som sker genom kemiska eller termiska processer. I stället för att utvinna metallerna och återskapa dem i sitt ursprungliga tillstånd återanvänds materialen här direkt till produktionen av nya battericeller.
– Det nya kompetenscentret för cellåtervinning tillför ytterligare ett element till vår interna expertis: Från utveckling och pilotproduktion till återvinning skapar vi ett slutet kretslopp för battericeller och drar nytta av de korta avstånden mellan våra Competence Centres i Bayern, säger Markus Fallböhmer som är chef för batteritilvekrning hos BMW.
BMW uppges ha investerat 10 miljoner euro i den nya återvinningsprocessen, vilket motsvarar nästan 115 miljoner kronor. Något som i längden väntas leda till sänkta kostnaderna för tillverkaren.
– Den direkta återvinningen kommer att bidra till att minska kostnaderna för vår pilotlinje för battericeller, säger Markus Fallböhmer.
Cellerna som utvecklas vid Battery Cell Competence Centre tillverkas sedan vid BMW:s pilotanläggning, där de återvunna materialen ska användas.