Vill utmana Tesla Model Y – så bra säljer Onvo L60

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 dec 2024

Genom att lansera de båda nya, lägre prissatta märkena Onvo och Firefly vill kinesiska Nio öka sin försäljning. Strax innan kjol var det premiär för den första modellen från Firefly, och tidigare i år börjades den första modellen L60 från Onco att säljas i Kina. Att den vill ta marknadsandelar från storsäljande Tesla Model Y är ingen hemlighet och i samband med premiären släpptes en video där de båda bilarna jämfördes rakt av.

Nu meddelar Nio att de på 100 dagar – från säljstarten i september till sista november – lyckades sälja 20.000 exemplar av Onvo L60 i Kina. beräkningar pekar också på att försäljningen i december kommer upp i omkring 10.000 exemplar, vilket också var det antal bilar som sattes upp som mål att säljas per månad vid lanseringen.

Priset för Onvo L60 börjar på motsvarande 310.000 kronor och bilen är därmed omkring 65.000 kronor billigare än instegsmodellen av Tesla Model Y i Kina. Samtidigt kommer Onvo L60 med mer plats på insidan samt head up-display och säten med både värme och ventilation som standard.

Onvo L60 har LFP-batterier från Byd och erbjuds i Kina med de båda storlekarna 60 eller 85 kWh, där det senare ska ge en räckvidd på upp till 100 mil enligt den kinesiska körcykeln. Som hos Nio:s övriga modeller går det även att byta batteri som alternativ till att snabbladda vid en så kallad Power Swap Station.

Häromveckan meddelades att vi kan räkna med en lansering av Onvo L60 i Europa i mars nästa år och då först i Storbritannien. Orsaken till valet av lanseringsmarknad uppges vara strafftullarna på elbilar tillverkade i Kina som EU infört.

Vad priset blir här har inte meddelats. Men uppgifter från kinesiska medier pekar på att Nio/Onvo har fått spara in på en del saker för att pressa priset. Bland annat kan Onvo L60 inte byta batteri i alla Power Swap-stationer utan endast i de från tredje och fjärde generationen. Vid snabbladdare har användare uppgett att de kommit upp i som mest 160 kW, vilket är lägre än väntat och även förbrukningen uppges vara något högre än de låga 1.21 kWh per mil som utlovats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!