Siffror visar: länen med bäst – och sämst – laddinfrastruktur

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 feb 2025

Riksförbundet M genomför varje år en undersökning av hur det ser ut med utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar runt om i landet. De senaste sju åren har undersökningen alltid visat att det råder en brist på laddstolpar. Då enligt tumregeln att antalet laddstolpar ska motsvarar en tiondel av antalet laddbara bilar på våra vägar.

Men enligt EU:s nya förordning om infrastruktur för alternativa bränslen, AFIR, räknas i stället den samlade mängden kapacitet i den publika infrastrukturen. För varje elbil ska det totalt sett finnas 1,3 kW laddkapacitet och 0,8 kW för varje laddhybrid som rullar på vägarna. Och då blir situationen plötsligt en annan.

Den totala kapaciteten för Sveriges laddinfrastruktur uppgår till 1.700 MW. Enligt undersökningen uppfyller därmed nästan alla län i landet kravet.
– Energimyndigheten rapporterar bara uppgifter om Sveriges samlade publika infrastruktur till EU, därför är det som tidigare viktigt att bryta ner det och ta reda på vilka län och kommuner som är duktiga på laddinfrastruktur och vilka som inte gör tillräckligt, säger Carl-Erik Stjernvall som är hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Endast Stockholms län har för låg kapacitet, men situationen skiljer sig åt mellan de olika kommunerna inom länet. Täby, Sollentuna och Järfälla är exempel på kommuner som uppfyllde kravet. I bland annat Solna Danderyd och Vaxholm är så inte fallet. Störst effektbrist i hela landet finns i Stockholms stad, där det saknas nästan 40 MW effekt. Enligt M Sverige betyder det att Stockholm Stad måste sätta upp drygt 530 snabbladdare med en effekt på 150 kW för att uppfylla minimikravet.

Men Stockholm stad är inte ensamma om effektbrist. Andra kommuner i landet som har bland de största underskotten är Nacka (-11,5 MW), Södertälje (-8,9 MW), Lund (-8,5 MW), Vellinge (-1,2 MW) och Vänersborg (-1,0 MW). Trots AFIR har Riksförbundet M även i år listat antalet laddstolpar i förhållandet till antal laddbara bilar i Sveriges 21 län. När det kommer till antal är bristen på laddstolpar störst i Stockholm och Skåne. Även i förhållande till antalet laddbara bilar är bristen störst i Stockholm, följt av Uppsala och Jönköpings län.

Västra Götalands län har däremot ryckt upp sig från bottennoteringen vid förra undersökningen. Där har ökningen av laddstolpar varit stor det senaste året samtidigt som antalet laddbara bilar inte har ökat i samma takt. Något som leder till att ”godkänt antal laddstolpar” i den senaste undersökningen.

Annons:
Annons: