/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2Fporsche_taycan_trip-9.jpg)
Undersökning visar: felet många gör vid snabbladdaren
Carl Undéhn
28 feb 2025
Laddinfrastrukturen utmed våra vägar har byggts ut de senaste åren. Vid storhelger eller sportlovet som nu går mot sitt slut räcker det ändå inte alltid till och rapporter om laddköoer vid snabbladdare kommer som ett brev på posten i olika medier.
En orsak som ofta nämns – och som vi även diskuterat i vår podcast Laddstationen – är att vissa laddar mer än vad som faktiskt behövs. Det bekräftas också i en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av laddboxbolaget Zaptec. Enligt undersökningen väljer nästan var tredje elbilsägare, eller 30 procent av de tillfrågade, att fylla batteriet mer än vad som krävs för att komma fram till det planerade målet. 20 procent av de tillfrågade svarade att de laddar enbart det som krävs för att nå sin destination.
– Många laddar längre än nödvändigt vid snabbladdare av oro för att inte hitta laddning vid destinationen, vilket skapar onödiga köer och längre restider för alla. Lösningen är att satsa mer på destinationsladdning: att fler laddar där de ändå står parkerade under längre tid, som vid hotell eller fjällstugor. Det minskar trycket på snabbladdarna, gör resandet smidigare och kan på sikt även bidra till att balansera elnätet genom att fungera som en effektresurs, säger John Wastring som är vd på Zaptec Sverige.
Att ladda mer än vad som krävs kan skapa en trygghet för föraren. Men med tanke på att möjligheterna att ladda är många utmed vägen skulle risken för kö vid snabbladdare minska om fler gjorde kortare laddstopp och fyllde upp batteriet med endast det som krävs.