Annons:

Så försenar Northvolts konkurs Porsches lansering av elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 mar 2025

Efter månader av kris och rekonstruktion har batteritillverkaren Northvolt nu lämnat in en ansökan om konkurs för sina svenska bolag. Northvolt har inte lyckats skala upp produktionen av battericeller som planerat. De uteblivna leveranserna till kunder som väntat på celler från fabriken i Skellefteå leder nu till konsekvenser hos tillverkare.

Till exempel Porsche, som nu skjuter upp lanseringen av eldrivna 718 Boxster och Cayman. De tvåsitsiga modellerna väntades lanseras i år, men det har nu flyttats fram till 2027. För eldrivna 718 hade Porsche planerat använda battericeller från Northvolt. Porsches utvecklingschef Michael Steinerhar tidigare förklarat att de vill sänka vikten på eldrivna 718 genom att ha en effektiv drivlina för att kunna använda ett mindre batteripaket men ändå få en räckvidd som kunderna förväntar sig.

Batteriet ska heller inte som hos de flesta elbilar sitta i golvet utan bakom de båda sätena där motorn sitter i dagens Porsche 718 med förbränningsmotor. För den lösningen hade Porsche satsat på högpresterande celler från Northvolt som nu alltså inte kommer. Avtal med någon annan batterileverantör för eldrivna 718 ska Porsche inte ha.

– Med den elektriska modellserien i 718-segmentet kan vi inte heller undvika frågan om tillgången på högpresterande celler. Det är därför vi nu kommer att lansera fordonet efter eldrivna Cayenne, säger Porsches vd Oliver Blume till branschtidningen Automobilwoche.

Eldrivna Cayenne blir efter Macan Porsches andra modell på den med Audi utvecklade elbilsplattformen PPE. Modellen väntas lanseras nästa år och först efter det kan vi alltså räkna med eldrivna Boxster och Cayman. Vilken tillverkare som nu ska leverera celler till dem är oklart.

Annons: