/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FIoniq-9-pris02.jpg)
Plats för sju och över 60 mils räckvidd – det kostar Ioniq 9
Carl Undéhn
24 jun 2025
Med plats för sju personer och en räckvidd på upp till 62 mil är Hyundais senaste elbil Ioniq 9 en konkurrent till bland andra Volvo EX90 (läs vårt test här). Men också till EV9 från koncernkollegan Kia, som Ioniq 9 dessutom delar teknik med. Som alltid är det först när vi vet vad de olika modellerna kostar som vi kan börja jämföra dem på allvar och nu har vi fått de svenska priserna för Ioniq 9.
Det börjar på 759.900 kronor för den bakhjulsdrivna instegsversionen Ioniq 9 Essential, som alltså har ett pris som är 70.000 kronor mer än vad Kia EV9 börjar på och 237.100 kronor lägre än vad Volvo EX90 kostar. Till Volvos försvar ska sägas att det i priset från 997.000 kronor ingår fyrhjulsdrift.

Ioniq 9 RWD Long Range Essential har en motor på bakaxeln med en effekt på 160 kW (218 hästkrafter) och ett batteri på 110,3 kWh som ger den en räckvidd på 62 mil, enligt WLTP. Samma batteri sitter i de båda fyrhjulsdrivna versionerna. Ioniq 9 Long Range AWD med utrustningspaketet Advanced kostar 839.900 kronor, har en extra elmotor på framaxeln med en effekt på 70 kW. Toppversionen Performance AWD har elmotorer med en effekt på 160 kW på både bak- och framaxeln och kostar från 894.900 kronor. Med en gemensam effekt på 320 kW (435 hästkrafter) klarar Ioniq 9 då sprinten från 0–100 km/h på 5,2 sekunder.

Med Kia/Hyundais gemensamma elbilsplattform E-GMP som grund kommer Ioniq 9 med 800-voltsteknik för snabb laddning. Laddeffekten meddelas inte, däremot att batteriet kan fyllas från 10 till 80 procent på 24 minuter. Enligt tidigare uppgifter ska Ioniq 9 klara att snabbladda med upp till 260 kW.
Ioniq 9 mäter 5,06 meter på längden och har en hjulbas på 3,1 meter. Med det finns det plats för upp till sju personer på insidan och bakom dem ett bagage där det ryms 338 liter när alla säten används. Om ingen sitter på den tredje sätesraden rymmer bagaget 908 liter, och fälls både tredje och andra raden går det in 2.419 liter. Därmed sväljer Ioniq 9 några liter mer i alla varianter än koncernsyskonet Kia EV9. I Volvo EX90 går det däremot in några liter mer när andra och tredje raden används.

Det sjusitsiga utförandet är standard, men Ioniq 9 går även att få med sex platser. Då antingen med Relax-säten eller snurrbara säten på andra raden. De sex eller sju personerna ska kunna få en tyst upplevelse på insidan tack vare akustikglas och aktiv brusreducering och ljud kan i stället komma från de 14 högtalarna i ljudsystemet från Bose. Hur Ioniq 9 är på vägen får vi återkomma till efter en provkörning, men bilen kommer med en dynamisk vridmomentsfördelning och sidvindstabilisering, samt systemet Terrain Traction Control System som ska anpassa drivningen efter underlaget.
Lanseringen här i Sverige sker den 9 september då även leveranserna drar igång.