Uppgift: prispressad ID. Polo får dyr kiselkarbid för effektiv drivlina

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 sep 2025

Volkswagen har ännu inte visat kommande ID. Polo helt utan maskering. Och även när det kommer till de tekniska detaljer råder det fortfarande en del oklarheter både kring ID. Polo och syskonmodellerna Cupra Raval och Skoda Epiq. En räckvidd på upp till 45 mil har bekräftats och konceptbilen ID.2all, som nu alltså blir ID. Polo, […]

Volkswagen har ännu inte visat kommande ID. Polo helt utan maskering. Och även när det kommer till de tekniska detaljer råder det fortfarande en del oklarheter både kring ID. Polo och syskonmodellerna Cupra Raval och Skoda Epiq.

lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_panorama-1"});});
lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_mobil-1"});});

En räckvidd på upp till 45 mil har bekräftats och konceptbilen ID.2all, som nu alltså blir ID. Polo, uppgavs ha en elmotor på framaxeln med en effekt på 166 kW, eller 226 hästkrafter. Att det är effekten som motorn kommer ha i de mer prestandabetonade modellerna Cupra Raval VZ och ID. Polo GTI är bekräftat. Men effekten hos standardversionerna, vilken kapacitet hos batteriet som kommer erbjudas och även vilken kemi det använder har inte sagts.

Men nu kommer obekräftade uppgifter från sajten InsideEV som bjuder på intressanta detaljer. Bland annat uppges Volkswagen använda sig en växelriktare med kiselkarbid för att göra drivlinan mer effektiv. Med kiselkarbid minskas värmeförlusterna och därmed förbrukningen, något som allt fler tillverkare idag använder. Men tekniken är ännu dyr och har därför oftast använts hos högre prissatta modeller. Att Volkswagen nu skulle använda kiselkarbid i deras mest prispressade elbilar ses därför som ett stort steg framåt för tekniken.

Utöver det uppges ID. Polo få en nyutvecklad permanentmagnet-synkronmotor (PSM) kallad APP290. Siffrorna i namnet antas motsvara maximalt vridmoment, som då alltså är 290 Nm. Häromdagen bekräftades att ID. Polo kommer använda den nya, av Volkswagen utvecklade, enhetscellen till sitt batteri. Enligt de obekräftade uppgifterna kommer ID. Polo erbjudas med två batteristorlekar som använder olika kemi. Med ett bnickel-mangan-kobolt-batteri (NMC) på 56 kWh ska bilen få den utlovade räckvidden på upp till 45 mil. Instegsversionen, alltså den som lovats få ett pris från 25.000 euro, kommer använda ett litiumjärnfosfatbatteri (LFP) med en kapacitet på 38 kWh. Hur lång räckvidden då blir har inte nämnts, men en rimlig gissning är omkring 30 mil. Båda batterier ska kunna laddas till 80 procent på 25 minut