/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FZeekr-001-Sport-Edition01.jpg)
Snabbare på vägen och vid laddning – Zeekr 001 uppdateras igen
Carl Undéhn
24 sep 2025
Zeekr 001 har sålts här i Sverige sedan 2023, och här kan ni läsa vårt senaste test av modellen. Sedan dess har modellen uppdaterats med snabbare laddning genom att få ett 800-voltssystem och kan då ladda från 10 till 80 procent på 11,5 minuter. Utöver det har motorerna blivit mer kraftfulla, hos den bakhjulsdrivna versionen […]
Zeekr 001 har sålts här i Sverige sedan 2023, och här kan ni läsa vårt senaste test av modellen. Sedan dess har modellen uppdaterats med snabbare laddning genom att få ett 800-voltssystem och kan då ladda från 10 till 80 procent på 11,5 minuter. Utöver det har motorerna blivit mer kraftfulla, hos den bakhjulsdrivna versionen från 272 till 421 hästkrafter och med fyrhjulsdrift från 544 till 789 hästkrafter.
Men det är ändringar som endast har skett med Zeekr 001 på den kinesiska marknaden och alltså inget som kunder här har fått ta del av. Och nu uppdateras Zeekr 001 ännu en gång – återigen på den kinesiska marknaden.

Med det får den bakhjulsdrivna versionen nu 489 hästkrafter och med fyrhjulsdrift är det hela 912 hästkrafter. Med det sistnämnda ska Zeekr 001 nu göra 0-100 km/h på 2,83 sekunder och toppfarten är 280 km/h. Samtidigt ändras batterierna som nu är antingen på 95 kWh med LFP-kemi, som är det egenutvecklade så kallade Zeekr Golden Battery, eller ett batteri på 103 kWh med NMC-kemi.

Enligt kinesiska medier är det nu inte längre ett 800-voltssystem i bilen som i stället har ett system med en spänning på 900 volt. Det ska göra det möjligt att ladda med 12C, alltså tolv sitt energiinnehåll. Den exakta laddeffekten nämns inte, däremot att det ska gå att fylla batteriet från 10 till 80 procent på 7 minuter. Vid 1C skulle batteriet på 95 kWh kunna ladda med 95 kW, så med 12C innebär det – i alla fall teoretiskt – megawattladdning med 1.140 kW.