Uppgift: Porsches elbilar får simulerad växellåda

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 dec 2025

Porsche ser ut att vara på väg att ändra åsikt kring möjligheten att erbjuda simulerade motorljud och växlar i sina elbilar. Förra året uppgav testföraren Lars Kern till australiensiska The Drive att ”Elmotorn är bättre än en förbränningsmotor, så vi tyckte inte att det fanns någon anledning att simulera det som var förr i tiden”. […]

Porsche ser ut att vara på väg att ändra åsikt kring möjligheten att erbjuda simulerade motorljud och växlar i sina elbilar. Förra året uppgav testföraren Lars Kern till australiensiska The Drive att ”Elmotorn är bättre än en förbränningsmotor, så vi tyckte inte att det fanns någon anledning att simulera det som var förr i tiden”.

Men med nya Cayenne Electric går det att simulera det mullrande ljudet från en V8, inklusive upplevelsen att stå på tomgång. Och nu kommer fler uppgifter, återigen från The Drive, som pekar på att den tyska sportbilstillverkaren är på väg att införa simulerade växlar i Taycan av årsmodell 2027. Enligt tidningen ska det ha meddelats under en träff för Porschehandlare i USA och även kommande eldrivna 718 ska få funktionen.

Inspirationen uppges komma från Hyundai Ioniq 5 N där de val av växel även simulerar vridmomentet hos motorn. Tidningen citerar Frank Moser, ansvarig för Porsche 718 och 911, som beskriver Hyundais busbil som en ”ögonöppnare”.
– Vi lärde oss mycket av den. Jag körde den flera gånger. De gjorde den verkligen, verkligen bra, uppges Frank Moser ha sagt under festivalen Icons of Porsche i Dubai i november, där även Cayenne Electric visades upp.

Porsche har däremot inte bekräftat saken, och det återstår att se om det är något som dyker upp hos Taycan och andra framtida elbilar från Porsche. Stämmer uppgifterna kan vi alltså räkna med att bilarna med virtuell växellåda kommer att få paddlar på ratten för att styra saken. Något som gör att funktionen inte kommer kunna erbjudas till befintliga versioner av Taycan som saknar paddlar.