Cyberchocken
Tibor Blomhäll
25 jun 2020
Elon Musk har förvarnat i två års tid – ändå blev bilvärlden chockad när Tesla presenterade sin Cybertruck, pickupen som inte liknar något vi tidigare sett. Elbilen har provåkt bilen som är både skottsäker och får Model X att se ut som en liten leksaksbil.
Text: Tibor Blomhäll | Foto: Tibor Blomhäll och Tesla
Redan före eventet twittrade företagets vd Elon Musk att den inte kommer likna någon annan pick-up, utan mer något från filmen Blade Runner. Ridley Scotts ikoniska film från 1982 utspelar sig enligt öppningsbilderna i ”Los Angeles, november 2019”. Tid och plats för eventet var alltså mycket väl vald av filmnörden Elon Musk.
Ganska snabbt, efter några få inledande ord, rul-
lade Cybertruck in på scenen till publikens jubel. Första intrycket av bilen är B-R-U-T-A-L. Tesla Cybertruck ser ut att vara kärleksbarnet av en värdetransportbil och ett Stealth-flygplan. Den är gigantiskt stor och verkar vara som huggen ur ett enda solitt stålstycke. Olackade, nakna, rostfria stålplattor som en DeLorean från en annan välkänd film.
Tesla Cybertruck är väl tekniskt sett en pickup-lastbil – men det syns faktiskt inte vid första åsynen. Den ser ut att vara en förvuxen kombikupé. ”Bakrutan” består av en motordriven stål- jalusi som när den öppnas avslöjar bilens lastflak.
Pickup-lastbilar är bland de sista fordonstyper som fortfarande är rambyggda. Styrhytt och lastflak monteras ovanpå en bärande ram som ska ge fordonet stadga. Personbilar har för länge sedan frångått det byggsättet. De byggs med självbärande kaross; det är själva karossplåten som ger bilen stadga.
Fördelen med rambyggda bilar är att de tål påfrestningar och rost bättre än bilar med självbärande kaross. Nackdelen är att de är tyngre.
Teslas Cybertruck kommer till skillnad från traditionella pickups ha en självbärande kaross (eller ”exoskelett”, enligt Elon Musk, som är samma sak fast låter tuffare). Det är den extremt starka rostfria plåten som möjliggör en kaross som är självbärande men ändå tål tung last.
För att demonstrera hur tuff bilen är tog dess chefsdesigner Franz von Holzhausen en slägga upp på scenen och dängde den först i en vanlig bildörr med rejäla plåtskador som följd. Sedan slog han med släggan i Tesla Cybertrucks sidodörr – utan att lämna minsta lilla skråma.
Tesla kommer använda samma speciallegering till Cybertruck som systerbolaget Space X använder för att bygga rymd- raketen Starship med. Det är inte ofta man ser någon försöka slå sönder en bil på scen vid dess premiärevent. Teslas Cybertruck påstås till och med vara skottsäker, i alla fall mot småkalibriga vapen.
Sedan skulle bilens oförstörbara fönsterrutor demonstreras genom att Franz von Holzhausen kastade en tung stålkula mot prototypens sidoruta. Det gick inte enligt plan. Rutan sprack. Ett sus gick genom publiken. Elon och Franz stod förbluffade, tysta på scenen.
”Ska jag försöka igen?” frågade Franz och kastade kulan mot bakre rutan – som sprack den också. ”Den gick inte igenom!” sa Elon Musk och försökte rädda situationen medan han i huvudet gick igenom listan över vilka han ska sparka så snart han gått av scenen. Och visst: att kasta en tung stålkula mot bilrutan är inget man ska försöka ge sig på hemma. Själv åker jag runt med stenskott i vindrutan från ett pyttelitet gruskorn.
Rutan sprack. ”Den gick inte igenom!” sa Elon Musk och försökte rädda situationen medan han i huvudet gick igenom listan på vilka han ska sparka.
Rutorna spräcktes som iphone-skärmar men de krossades faktiskt inte i bitar. Katastrofen på scenen var dock ett faktum.
En snabbutredning av Teslas ingenjörer gav snabbt orsaken till varför rutan höll gång på gång under testerna innan men sprack live på scenen: när Franz slog till bildörren med släggan uppstod mikrosprickor på rutans nederkant som försvagade glaset. ”Vi borde först kört kulan mot fönstret, sen släggan mot dörren”, twittrade Elon Musk några dagar efter eventet.
Missödet med rutorna glömdes dock snabbt när Elon Musk började lista bilens tekniska data. Över 80 mil i räckvidd överträffar alla tidigare elbilar, ja till och med hur långt en del bensinbilar kan åka på en tank.
Teslas Cybertruck kan beställas i tre utrustningsnivåer. Enklaste modellen har en ensam elmotor som driver bakhjulen. Den har minst batteristorlek (inga besked om kWh) men ändå över 40 mils EPA-räckvidd. Lastkapaciteten är 1 587 kg, dragvikt 3 400 kg. Den kommer börja tillverkas mot slutet av 2021.
Mellanmodellen har fyrhjulsdrift, två elmotorer och över 48 mils EPA-räckvidd. Den accelererar från 0 till 100 på 4,6 sekunder, vilket vi fick demonstrerat under testturen. Helt galet sug med tanke på bilens storlek och vikt. Mellanmodellen får dra släp på 4 500 kg.
Toppmodellen med tre elmotorer kommer först 2022 men får då blixtrande acceleration på 2,9 sekunder och dragvikt på otroliga 6 350 kg (se mer i vår faktarutan).
Största jublet från publiken kom dock när priset avslöjades: från 39 900 dollar. Helt galet billigt, i nivå med vad Teslas billigaste bilmodell Model 3 SR+ kostar i dag.
För samma pris kommer man få en skottsäker monstertruck med plats för både sex personer och var sitt kylskåp att frakta. Inga svenska priser har tillkännagivits än, men Model 3 SR+ kostar från 550 000 kronor i Sverige. Cybertruck blir dock förmodligen något dyrare då importskatten på pickup-lastbilar till EU är 20 procent mot personbilars 10 procent.
Efter en monsterkö på tre timmar fick vi så teståka Cybertruck. Bilen tornar upp sig mer och mer gigantisk ju närmare man kommer den. Fotografier kan inte riktigt förmedla dess kolossala storlek. Till och med Tesla Model X ser ut som en leksaksbil bredvid den. Kupén är därför väldigt rymlig med generösa huvud- och knäutrymmen. Man sitter tre och tre i två rader och främre mittstolen kan fällas ner till ett platt bord när den inte används.
Jag kliver upp i cybertruck. Insteget är högre än vanligt i suvar. I sidled är baksätet ungefär samma som i Model X, men jag fick plats med huvudet, vilket jag inte får i Model X. Fjädringen påminner om Model X, och vi drar i väg med ett klassiskt Tesla-sug i magen. Det här är en komfortabel bil på långresa.
Interiört ser Cybertruck ut som en kubistisk Tesla Model 3 på steroider. Allt känns igen men är mer fyrkantigt. Till och med ratten – vi får se om den blir kvar till produktion. Mittskärmen är på 17 tum och även Cybertruck saknar instrumentpanel bakom ratten.
Sikten framåt påminner om Model X, även om rutan inte är välvd. Bakåtsikten är adekvat när jalusin som skyddar flaket är öppet men blir noll när den åker på plats. Därför är inre backspegeln en videoskärm som visar bilder från en bakåtriktad kamera. Några sidospeglar hade prototypen inte över huvud taget, vare sig traditionella eller kamerabaserade.
“Interiört ser Cybertruck ut som en kubistisk Tesla Model 3 på steroider.”
Cybertruck har samma uppsättning kameror och sensorer runt om bilen som andra Teslor och kommer därför också kunna bli självkörande den dagen Teslas tekniker fått till programvaran. Vilket öppnar upp en intressant marknad med självkörande leverans-lastbilar.
Vilka är det då som kan tänkas köpa Tesla Cybertruck? Att inte låta den se ut som andra pickup-lastbilar kan ha öppnat upp marknaden för fler målgrupper, speciellt utanför USA. Till vardags, när ståljalusin över lastutrymmet är neddraget, ser Cybertruck inte alls ut som en lastbil. Inte ens som en suv. Utan snarare något som rymt från en filminspelning.
Vare sig du behöver åka off-road eller bara vill byta din Hummer till något nytt att åka till Operabaren med kan Tesla Cybertruck vara något för dig. Hantverkare kommer gilla det låsbara lastutrymmet, plus vägguttaget på 230 volt och tryckluftskompressorn som du kan driva dina verktyg med.
Friluftsmänniskor kommer gilla bilens terrängegenskaper med hög markfrigång.
Men Cybertruck kommer passa även andra. Med sina kraftfulla motorer kan Cybertruck nog fungera lika bra som bilbärgare och som snöröjare.
Eller varför inte taxi? Den har ju rejäla last- och innerutrymmen. Frågan är snarare vem som kommer köpa en Tesla Model X i framtiden då Cybertruck både är större, rymligare, har längre räckvidd – och samtidigt är rejält billigare?
Redan första dagen fick Tesla in 146 000 beställningar på sin Cybertruck, senaste siffrorna är på ca 250 000 beställningar. Elon Musks riktigt galna monsterbil verkar redan ha blivit en hit.
Tesla Cybertruck
Singel motor bakhjulsdrift | Dubbla motorer fyrhjulsdrift | trippla motorer fyrhjulsdrift | |
Räckvidd: | 40+ mil | 48+ mil | 80+ mil |
Acc. 0-60 km/h | 6,5 sek. | 4,5 sek. | 2,9 sek. |
Toppfart: | 177 km/h | 193 km/h | 209 km/h |
Lastkapacitet: | 1587 kg | 1587 kg | 1587 kg |
Dragvikt: | 3400 kg | 4500 kg | 6350 kg |
Pris: | 39 900 dollar | 49 900 dollar | 69 900 dollar |
Produktionsstart: | 2021 | 2021 | 2022 |
L x B x H: 5,88 x 2,02 x 1,9 M
Experterna: Därför väljer Tesla härdat stål
Varför ser Teslas Cybertruck ut som den gör? Enligt expertisen hittas förklaringen i en dröm om att bygga bilar i härdat stål som har funnits i många år i bilbranschen. Det menar Jack Rickard, på EVTV, som i en analys på sin kanal anser att valet av material är ett genialiskt grepp, som gör att kostnanden för att bygga Cybertruck blir mycket låg.
Magnus Johansson, ordförande i Elbil Sverige, och ansvarig för utvecklingen av drivlinor på Nevs, håller med.
– Tesla slipper karosspressningen. I stället skär de ut bitar av härdat rostfritt stål med laser, vilket innebär mycket stora kostnadsbesparingar. Du behöver inga stora pressar, säger han och fortsätter:
– Jag höll ett föredrag för två år sedan, där jag påpekade att bilar kommer att bli rostfria. Det har flera fördelar. Du slipper lacka bilen, vilket också är en enorm besparing. Färgen är det dyraste på en bil efter batteriet. Den är dyrare än själva karossen. Dessutom väger färgen på en bil cirka 50 kilo, så vikten minskar.
– Dessutom har de ingen bärande ram, utan bärkraften sitter i karossen vilket är ytterligare en besparing. Av den anledningen tror jag inte heller att den blir speciellt tung som många befarar.
Att Cybertruck inte lackeras spelar inte heller så stor roll, så de flesta som köper den här typen av bilar folierar dem med sitt företagsnamn eller motsvarande. De raka måtten gör det dessutom enkelt att foliera bilen, enligt Jack Rickard.
Även om valet av rostfritt stål gör bilen billigare att tillverka är priset, på mellan
40 000 och 70 000 dollar – den senare med 80 mils räckvidd – en överraskning för de flesta. Nu spekuleras det om huruvida inte Cybertruckvisningen faktiskt var en uppvisning i kommande batteriteknik från Tesla. Men det är inte nödvändigt, enligt Magnus Johansson.
– Det finns gott om plats i Cybertrucken att lägga två 100 kWh-batteripack på varandra.
Och det skulle räcka. Om den drar 2,5 kWh per mil ger det ganska precis 80 mils räckvidd. Är batterikostnaden på packnivå nere på 150 dollar per kWh innebär det en kostnad på 30 000 dollar. Sätt
en billig, robust, skottsäker och rostfri kaross på det och det finns marginaler för Tesla och ett pris som kan konkurrera med i stort sett alla tillverkare av pick-uper. FS.