Elbilen logo Meny

Däckskola: Så skiljer sig däcken åt

däck

Nordiska vinterdäck, mellaneuropeiska vinterdäck, dubbade vinterdäck eller året-runt-däck? Vad är egentligen vad? Bernt Wahlberg på däckorganisationen Scandinavian Tire & Rim Organization, STRO, förklarar de viktigaste skillnaderna.

Dubbade vinterdäck 

De dubbade vinterdäcken togs fram i mitten på sextiotalet i Finland och var de första vinterdäcken som kom. Dubbarna biter sig fast i underlaget och ger bäst fäste på is. Dubbdäcken har en något hårdare gummiblandning än de dubbfria nordiska vinterdäcken, för att ge dubbarna stöd. Slitbanan har ett mönster med många lameller, men inte lika många som hos de dubbfria nordiska vinterdäcken.

Dubbfria mellaneuropeiska vinterdäck 

De här var de första dubbfria vinterdäcken som utvecklades i början av 80-talet, efter att dubbdäck började förbjudas på flera håll i Europa. De dubbfria mellaneuropeiska vinterdäcken är utvecklade för snö, slask och vatten. Gummiblandningen är lite mjukare än hos ett sommardäck och däckmönstret är mer öppet så att det sväljer och för bort vattnet, som trycks in i mönstret och trycks ut åt sidorna.

 

Dubbfria nordiska vinterdäck 

De dubbfria nordiska vinterdäcken kom till Sverige i mitten av nittiotalet, men började utvecklas i Japan i slutet av åttiotalet efter att man förbjudit dubbdäck i landet. De har en mjukare gummiblandning än de mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcken. 

Slitbanemönstret är heller inte lika öppet som på de mellaneuropeiska, utan däcken har i stället ett tätare mönster med många lameller för att bryta vattenhinnan och komma ner bra i marken och få ett bra fäste på is och hård snö. De nordiska vinterdäcken har generellt också skarpare kanter än de europeiska för att ge grepp i kurvor på is och snö. Ska inte köras på sommaren, då de blir instabila och slits snabbt. 

För att skilja dessa däck från de mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcken har de från och med i år symbolen för isgreppsmärkning på energimärkningsetiketten, och på däcksidan.

Året-runt-däck 

Egentligen finns det ingen kategori som heter så – tillverkarna kallar dem olika saker, som all-weather, 4-season, med mera. Generellt sett är de ofta som ett sommardäck i gummiblandningen men som ett mellaneuropeiskt dubbfritt vinterdäck i mönsterstrukturen. Prestationsmässigt brukar de också hamna någonstans mellan de mellaneuropeiska vinterdäcken och sommardäck, enligt STRO. 

De så kallade året-runt-däcken uppfyller ofta minimikraven för att få märkas med den europeiska snögreppsmärkningen vilket formellt sett gör dem lagliga att använda på vintern i EU. Däck för året-runt-bruk är vanliga i Mellaneuropa och även i USA.

STRO:s diagram visar var de olika däcktyperna generellt sett har sina styrkor och svagheter. Läs mer på STRO

Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2021-10-06