En reparationskostnad på 88 000 kr blev 4 000 kr

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

26 jun 2021

Plötsligt en kall vinterdag slutade värmen i vår Nissan Leaf att fungera. Hur vi än pillade på kontrollerna blåste den bara kalluft. Att få tillbaka värmen visade sig vara ett större äventyr än vi trott.  

Min frus Nissan Leaf är nu drygt åtta år gammal, den tillverkades december 2012 i Japan. Den tillhör den allra första generationen som fortfarande skeppades från Japan innan den europeiska fabriken i England öppnade. Under dessa åtta år har bilen bara tuffat på utan större missöden bortsett från ett byte av 12-voltsbatteriet och nya bromsbelägg och bromsskivor fram. Men nu blev bilen plötsligt oanvändbar. Trots att den i och för sig var fullt körbar ville man ju inte huttra utan värme i minusgrader.

När Nissans ingenjörer utvecklade Leaf på slutet av 00-talet rörde de sig ofta på outforskat territorium. Ingen hade försökt sig på att masstillverka elbilar innan dess. De fick flera oväntade utmaningar. Som till exempel kupévärmen.

I en avgasbil är det kylvattnet från motorn som värmer passagerarutrymmet. Efter att ha passerat den heta motorn tar kylvattnet en sväng genom värmeelementet vid kupéfläkten innan den kyls ner igen av kylaren i bilens nos. Kylvätskan pumpas runt av en mekanisk pump som drivs av förbränningsmotorns kamrem.

Fast i en elbil finns det varken någon het förbränningsmotor eller kamrem. Nissans ingenjörer löste problemet genom att använda sig av en liknande slinga av vattenslangar som i bilar med avgasmotorer, men vattnet värmdes av en doppvärmare som drevs från bilens högspänningsbatterier och den pumpades runt av en liten 12 volts elmotor. Denna komplexa lösning ersattes efter bara något år av först ett värmeelement som värmde kupéluften direkt utan vattenslinga och sedan en luftvärmepump som drog mindre ström och därmed förlängde räckvidden.

Efter att ha anslutit en läsare till bilens OBD-II-port kunde jag läsa ut felkod B2794 ”HVAC Heather Pump” som orsak till felet. Den lilla elektriska pumpen på 12 volt som pumpade runt varmvattnet hade lagt av, slutat snurra.

Så hur mycket kan en enkel liten 12 volts vattenpump kosta? En sån där som sitter i närmsta trädgårdsfontän? Tydligen över 4 000 kronor, tycker Nissan som lyckades överkomplicera pumpen något våldsamt. Den har en liten inbyggd dator som håller reda på pumpens varvtal och rapporterar tillbaka till bilens huvuddator hur snabbt den rör sig. I det här fallet noll.

Efter att ha laddat ner och konsulterat Nissan Leafs verkstadsbok insåg jag snabbt att uppgiften att byta pumpen översteg min högst begränsade bilmekar-kompetens. Så jag bokade servicetid hos Mobility Motors som är Sveriges största Nissan-
exklusiva återförsäljare. Jag uppgav felkoden i felbeskrivningen och att varmvattenpumpen behövde bytas.

Några dagar efter att ha lämnat in bilen fick jag reda på att den skulle fraktas över från Mobility Motors anläggning i Bromma till den i Sätra, för det är bara de som har behörighet att hantera elbilars högspänningssystem.

Tio dagar efter att ha lämnat in bilen fick jag två samtal samma dag. Den ena från verkstaden som berättade att det kommer kosta hiskeliga 88 220 kronor att fixa felet! De påstod att förutom varmvattenpumpen hade även PTC-vattenvärmaren gått sönder och dessutom behövde bilens DC/DC-omvandlare bytas på grund av en inbyggd säkring i den som hade gått.

Det andra samtalet var från en av Mobility Motors säljare som erbjöd att de kunde räkna in vår trasiga Leaf som inbytesbil om vi slog till och köpte en ny bil ifrån dem. Fast naturligtvis till reducerat pris då på grund av bilens skick.

Något kändes dock lurt. Skulle verkligen PTC-värmaren gått sönder skulle den ha gett en helt annan felkod enligt servicemanualen, B2770. Vi hade varken lust att betala 88 tusen kronor eller köpa en ny bil. Så jag hämtade istället ut vår Leaf utan reparation. Fick betala 1 300 kronor för felsökningen.

Till skillnad från våra grannländer har vi i Sverige tyvärr inga fristående verkstäder än som är specialiserade på elbilar. Jag fick kontakta norska och finska verkstäder för konsultation.

Daniel Öster på finska Dala’s EV Repair gav inte mycket för Mobility Motors diagnos: ”Jag litar nog mera på felkoden. Rekommenderar att du beställer en pump och monterar den själv eller med hjälp av någon lokal mekaniker. Har inte haft bra erfarenheter av märkesverkstäderna då det gäller Leaf”, skrev han i vår mejlkonversation.

Sagt och gjort. Köpte en pump från en skrotad Nissan Leaf för 2 000 kronor och ringde en lokal liten bilverkstad. De bytte pumpen för 2  000 kronor…

…och värmen kom tillbaka!

”Samtidigt med glädjen över att ha en fungerande bil igen kom även ilskan mot Mobility Motors helt felaktiga diagnos.”

Motorn som spökade. En liten rackare, som gjorde att värmen inte fungerade. När den byttes ut kom värmen tillbaka. En enkel manöver som inte kostade några 88 000 kronor som Mobility Motors ville ha.

Samtidigt med glädjen över att ha en fungerande bil igen kom även ilskan mot Mobility Motors helt felaktiga diagnos. Bilen meddelade tydlig felkod för pump-en. Servicemanualen nämner inte ens någon möjlighet till andra orsaker för den felkoden. Ändå tyckte Mobility Motors att deras felsökning gav att både värmare och omvandlare var trasiga i vår bil och skulle behöva bytas för drygt 88 000 kronor.

En mindre kunnig kund skulle kanske trott på den diagnosen och sålt sin bil som inbytesbil till Mobility Motors för en spottstyver. Som efter att ha bytt varmvattenpumpen skulle fäst en helt annan prislapp i bilens vindruta.

Vi är på väg mot hundratusen elbilar i vårt land. En fjärdedel av dem över tre år gamla. Vi behöver oberoende verkstäder med elbilskompetens i Sverige nu, så vi får alternativ till märkesverkstäderna!

Tibor har installerat solpaneler på huset, och med det växelriktare. Läs mer om hans installation på sidan 88.

FOTO: Peter Gunnars

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!