Här kan elbilen ladda huset
Lotta Hedin
22 dec 2022
Jimmy de Mander Weidlertz på laddboxföretaget Wallbox är en av de första i Sverige som installerat en laddbox för tvåvägsladdning hemma. Nu kan han spara egen solel eller billig el som köpts på natten i bilen, för att använda eller sälja senare. Vi fick en demonstration av tekniken – som spås komma stort på marknaden redan nästa år.
Att ha två elbilar på uppfarten är inte särskilt ovanligt längre. Att ha två laddboxar däremot, varav den ena inte bara kan ladda bilen utan också ladda ur den, det är familjen de Mander Weidlertz ganska ensamma om, än så länge.
Men snart lär de få sällskap av fler. Det tror i alla fall Jimmy de Mander Weidlertz, som till vardags arbetar på företaget Wallbox som tillverkar den tvåvägsladdbox som nu sitter på väggen i familjens garage.
Boxen, Wallbox Quasar, är gjord för den japanska laddstandarden Chademo som används i bland annat Nissan Leaf. Men snart ska företaget släppa Quasar 2, en liknande tvåvägsladdbox för ccs – alltså den dc-laddstandard som alla nya elbilar som säljs på den europeiska marknaden använder.
”Man har insett hur blottad man är för världssituationen.”
Det är inte minst kunderna som driver på; det senaste året har intresset för tvåvägsladdning ökat markant, berättar Jimmy de Mander Weidlertz.
– Innan Rysslands krig i Ukraina var det nästan bara entusiaster som hörde av sig till oss med frågor om tvåvägsladdning, sådana som tycker tekniken är cool. Nu är det betydligt fler. Man har insett hur blottad man är för världssituationen. Helt plötsligt stiger elpriset med tio kronor per kilowattimma, och du kan inte göra någonting, det är bara att betala. Men med sådana här produkter och med solceller kan du göra dig mycket mer oberoende för vad som händer runt om i världen, säger han.
För att möta det växande intresset och bättre kunna besvara de allt fler frågorna bestämde sig Jimmy för att installera en tvåvägsladdbox hemma hos sig själv.
Den nya modellen kommer fungera på samma sätt, fast med lite fler finesser. De har båda en inbyggd växelriktare, som växlar om AC-strömmen som vi har i våra ledningar till DC-ström när bilen laddas, och tvärt om när bilen laddas ur och ström skickas från batteriet till nätet.
Jimmy pluggar i Chademohandsken för likströmsladdning i Leafen och visar i en app:
– Här kan jag se båda mina laddare, och på den ena kan jag välja att ladda i med 16 ampere, eller att vända tillbaka hjulet till minus 16 ampere. Startar jag den nu börjar den dra ström från bilen ock skicka till nätet.
En viktig detalj återstår dock innan Jimmy kan börja använda systemet fullt ut, och det är nätägarens godkännande. Precis som när man installerar solceller hemma måste nätägaren godkänna att anläggningen ansluts innan man kan börja skicka ut el på nätet. Trots att Jimmy redan har en nätansluten solcellsanläggning, och nätägaren egentligen inte kan märka någon skillnad om strömmen från honom kommer från solcellerna eller från bilens batteri, måste han få ett separat godkännande.
”Det här är ju något helt nytt även för nätbolagen.”
Men handläggningstiderna hos nätbolagen är långa, vilket drabbar både de som vill ansluta solceller och den som liksom Jimmy vill ansluta en tvåvägsladdbox av den här typen. När Elbilen besöker honom har han väntat i tre månader på besked från Eon.
– Det borde inte vara något problem, men det här är ju något helt nytt även för nätbolagen. Det finns ju ingen ruta för tvåvägsladdbox att kryssa i på blanketten, utan installatören får beskriva vad det är man vill ansluta på andra sätt.
Att ta sig igenom tillståndsprocessen blir ett intressant test i sig för Jimmy och Wallbox. Och det finns fler frågor att följa.
Den som installerar en vanlig laddbox i dag kan utnyttja det så kallade gröna avdraget och få 50 procent av installationskostnaden avdraget direkt på fakturan. Men för att det ska gälla måste laddboxen uppfylla vissa krav och bland annat vara utrustad med en typ-2 kontakt, vilket är den europeiska standarden för ac-laddning.
En tvåvägsladdbox som man ansluter till bilen med kontakten för dc-laddning omfattas alltså inte av avdraget, som reglerna ser ut idag.
– Det gröna avdraget ger i dag stöd till både laddboxar och batterialgring för egen el. Tekniskt sett kan tvåvägsladdboxen ersätta båda de sakerna, men det är oklart om den omfattas av stödet, säger Jimmy.
För Chademo utvecklades redan från början en standard för tvåvägsladdning. Men för den europeiska laddstandarden CCS (för DC-ladding) och typ-2 (för AC-laddning) är bestämmelserna för hur tvåvägsladdningen ska utformas inte klara ännu. Det krävs både att parterna kommer överens om hur kommunikationen ska ske mellan bil och laddare, och hur säker elöverföring ska garanteras. Ännu är ingen av de bitarna är helt i hamn.
Ändå håller flera laddboxföretag redan på att utveckla tvåvägsladdboxar.
Enligt Jimmy de Mander Weidlertz kan det bli så att Wallbox Quasar 2 för CCS tas fram i samarbete med vissa bilmärken, och att man enas om en lösning som fungerar för de märkena, i väntan på att den riktiga standarden blir klar.
Om det blir så, och vilka bilar som i så fall blir kompatibla, kan Jimmy inte säga i dag.
Men det finns andra liknande samarbeten. Laddboxföretaget Ctek ingår till exempel i ett projekt med Polestar och flera andra aktörer, och ska ta fram en tvåvägsladdare som ska demonstreras i sommar.
Men åter till Jimmys garage: när nätägaren gett tillstånd och boxen kan börja nyttjas fullt ut kommer den i kombination med Nissan Leafen som står parkerad intill användas dels för att ducka höga elpriser. Med ett timprisavtal kan Jimmy ladda bilen när spotpriset är lågt, vilket vanligen är på natten. Sen kan han använda den elen under dagen när spotpriset är högt istället för att köpa el från nätet. Har han överproduktion från solcellerna på taket som han vill spara kan han lagra de kilowattimmarna i bilens batteri för att använda vid ett senare tillfälle.
Flera nätbolag i Sverige har också infört effekttariffer, där den högsta effekten man tar ut som kund bestämmer avgiften.
Skulle det införas här kan boxen även användas som effektvakt. En inbyggd funktion skjuter till el från bilens batteri när användningen i huset överstiger en viss effekt, och där igenom kan man slippa få en högre elräkning.
Samtidigt är en tvåvägsladdbox av det här slaget betydligt dyrare i inköp än en vanlig laddbox. Den Quasar för Chademo som Jimmy har på väggen kostar drygt 50 000 kronor att installera. Priset för Quasar 2 för ccs är inte klart än, men det är troligt att det hamnar i ungefär samma härad, kanske något billigare om det blir en volymprodukt.
Den som räknar med att kunna hämta hem kostnaden för boxen genom att köpa el billigt och sälja dyrt behöver dock väga in hur mycket i- och urladdning som biltillverkaren tillåter.
Nissan Leaf har ingen sådan begränsning. Volkswagen däremot, vars senaste bilar är förberedda för tvåvägsladdning, skriver i sina villkor att de tillåter 4 000 timmar eller 10 000 kWh.
Därefter är funktionerna för urladdning och dubbelriktad laddning inte längre tillgängliga i bilen. Volvo och Polestar som lyft fram att deras nya bilar också är redo för tvåvägsladdning har ännu inte sagt hur mycket de kommer tillåta att funktionen används.
Flera frågor kvarstår med andra ord, men trots det är Jimmy de Mander Weidlertz övertygad om att tvåvägsladdboxarna kommer komma stort på marknaden, och det mycket snart.
– Under 2023 kommer det här bli jättestort. Det har vi sett nu, det är en jättevåg som kommer med folk som vill ta kontroll över sin energikostnad.
Snabbfakta: Flera varianter av tvåvägsladdboxar
Strömmen i bilens högspänningsbatteri är likström, men i elnätet har vi växelström. Det finns flera möjliga sätt att hantera det när bilen skickar ström från batteriet till elnätet.
En variant är att bilen själv omvandlar likströmmen till växelström. Det behövs i så fall en laddbox som kan hantera växelström i båda riktningarna.
Ett annat sätt är att omvandlingen från likström till växelström sker i laddboxen, som får en inbyggd växelriktare. Det gör laddboxen dyrare. Quasar från Wallbox tillhör den kategorin.
En tredje variant är att laddboxen sköter kontrollen och kommunikationen med bilens batteri, men att omvandlingen från likström till växelström sker i en separat växelriktare – om man har solceller kanske i samma växelriktare som tar hand om solcellsströmmen. Företaget Ferroamp har tidigare berättat att de håller på att ta fram en sådan variant.