Hitta elbilen för under 100 000 kronor
Fredrik Sandberg
23 jun 2020
Mängder av begagnade elbilar har börjat rulla ut på den svenska marknaden. Dessvärre fortsätter exporten av elbilar – det är synd. Här finns chanser att fynda och få riktigt låga milkostnader. Det finns dock några fallgropar att se upp för.
Marknaden för begagnade elbilar har på allvar nu tagit fart i Sverige. Enligt annonssajten Blocket har utbudet av begagnade elbilar ökat med hela 95 procent i fjol, samtidigt som bensin- och dieselbilar minskade med 12 respektive 9 procent.
Öppnar man sajten kan man snabbt konstatera att det nu ligger över två tusen begagnade elbilar ute till salu runt om i Sverige. Priser börjar i vissa fall från under hundra tusen kronor, även om medianpriset för begagnade elbilar var 299 000 kronor i fjol, enligt Blocket. Enligt deras statistik såldes cirka 40 procent av de utannonserade elbilarna inom en vecka. Populäraste elbilarna på Blocket i fjol var Kia Niro, Renault Zoe och Nissan Leaf.
Betyder det att det är färre elbilar som exporteras till utlandet nu? Nej, tyvärr. Enligt statistikbyrån Trafikanalys har antalet exporterade bilar närapå fördubblats sedan 2017. Den ökade exporten har även påverkat begagnatpriserna i Sverige.
– En svag krona har lockat många utländska köpare, vilket tillsammans med en stark svensk begagnatmarknad gjort att efterfrågan varit hög, något som pressat upp medianprisnivån, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Blocket Fordon.
Även bilauktionsfirman Kvdbil har märkt av utländsk efterfrågan på elbilar. Förra året exporterades över 400 laddbara bilar från deras auktioner till utlandet – därför har de nu slagit till bromsarna.
– Vi löser inte det här problemet själva, men vi kan bidra. Det mest uppenbara vi kan göra är att sluta exportera bilar som släpper ut minst, säger Lars Nykvist, VD för Kvdbil.
Även den svenska regeringen förbereder regeländringar för att stoppa exporten av begagnade elbilar. I den klimatpolitiska handlingsplanen slår regeringen fast att ”premier för miljöfordon ska ses över så att de aktuella fordonen i högre utsträckning blir kvar i Sverige”. En trolig konsekvens blir en återbetalningsplikt på 60 000 kronor, det vill säga elbilsbonusen, om en elbil exporteras till utlandet.
De flesta exporterade elbilar går till Norge där kunder står i kö för billiga begagnade elbilar. De senaste veckornas händelseutveckling, med bland annat en försvagad norsk krona, kan dock sätta stopp för detta och resultera i att fler elbilar stannar i landet.
Många är dock skeptiska inför att köpa en begagnad elbil. ”Hur mår batterierna?” är vanligaste frågan, ”vågar man verkligen köpa en begagnad elbil?”. På den frågan är svaret ett tveklöst ”ja”. Elbilars batterier håller längre än själva bilen. Det enda som händer är att batteriernas laddkapacitet minskar med tiden – och därmed bilarnas räckvidd. En några år gammal elbil som har åkt 10 000 mil har i genomsnitt tappat 6–20 procent i batterikapacitet (beroende på bilmodell). Men så länge man köra kortare sträckor kan en begagnad elbil ge många bekymmerslösa år till av ägande. Ingen kamrem, avgassystem, koppling eller växellåda som kan gå sönder, och inga oljebyten eller oljeläckor heller för den delen. Kombinerat med att elen kostar 2–3 kronor milen och att fordonsskatten endast är 360 kronor per år kan en begagnad elbil bli mångdubbelt billigare i drift än traditionella avgasbilar.
”När det kommer till småbilar så bör man vara beredd på kort räckvidd, speciellt på vintern. IMiev är särskilt drabbad.”
Vi måste dock höja ett varningens finger. De flesta äldre Renault Zoe och även en del tidiga Nissan Leaf såldes med batterihyra: batterierna ingick inte i bilens pris utan hyrdes för uppemot tusenlappen i månaden. Vissa av ägarna friköpte sedan batteriet när den möjligheten erbjöds. Med resultat att för vissa bilar ingår batteriet i priset – medan för vissa andra måste man betala extra månadshyra för batterierna. Detta redovisas tyvärr inte alltid i annonserna. Många säljare ska ha heder för att de skriver ut ”batterihyra” respektive ”batteriköp”, men tyvärr långt ifrån alla. Det blir ju en stor skillnad när man inser att den där billigare elbilen dessutom krävde 899 kronor i månaden i batterihyra. Ett gott råd är att alltid fråga om batterihyra tillkommer.
När det kommer till småbilar som Volkswagen e-Up! och Mitsubishi iMiev, eller Peugeots motsvarighet iOn, så bör man vara beredd på kort räckvidd, speciellt på vintern. IMiev är särskilt drabbad då det inte finns någon luftvärmepump. Men för pendling till och från jobbet under tre mil borde det inte vara några problem även om man inte kan ladda på jobbet.
För den som siktar lite högre och vill slå till på en Tesla Model S gäller följande: Den billigaste Tesla Model S på Blocket kostade under 400 000 kronor. Teslas batterier håller sig extremt bra med åren och nya mjukvarureleaser ger bilarna nya funktioner än i dag – men äldre bilar kan sakna viktiga hårdvarukomponenter för att kunna dra nytta av dem. Sedan autopiloten introducerades 2014 har den till exempel haft fyra olika mer och mer kapabla hårdvarusystem.
I och med att Tesla inte har årsmodeller på sina bilar utan byter komponenter vid godtyckliga datum är det svårt att veta exakt vilken utrustning en äldre Tesla har och därmed vilka finesser den stödjer. Man bör också ha i åtanke att batterigarantin gäller i åtta år och för modeller som såldes 2013 börjar gränsen närma sig.
Daniel köpte en begagnad e-Golf. Hans tips: Tveka inte!
Vi träffade Daniel Bendelin vid snabbladdaren i Södertälje. Han köpte en begagnad e-Golf och delar här med sig av sina erfarenheter.
Daniel Bendelin funderade noga innan han slog till på en begagnad elbil.
– Jag satt med Excel-arket länge och räknade fram och tillbaka, men det var inte svårt att se vad som blev bästa valet ur ekonomisk synvinkel, berättar han.
Valet föll på en begagnad e-Golf, som han köpte för 200 000 kronor.
– Det är första generationens e-Golf, med cirka 24 kWh stort batteri och cirka 15 mils räckvidd på sommaren. Jag ville ha lite bättre kvalitet, så jag valde en e-Golf istället för en Nissan Leaf.
Daniel använder bilen som pendlarbil. Han har cirka 3,5 mil till jobbet och det fungerar hur bra som helst, säger han.
Även om e-Golfen är familjens andrabil är det den som används mest.
– Bäst är de korta sträckorna, när man ska till affären och liknande.
Kommer det bli aktuellt att byta din andrabil, bensinbilen till elbil?
– Det finns vare sig miljöskäl eller ekonomiska skäl till det, säger han.
– Vi kör så korta sträckor med den och en årlig utflykt, att då köpa en dyr elbil är inte speciellt vettigt.
Daniel köpte bilen i Falun och det fanns en del bryderier när han skulle köra hem den till Gnesta, där han bor.
– Jag visste ju inte hur det funkade med snabbladdning och liknande. Men jag träffade en annan elbilist i Avesta och han hjälpte mig att ta mig fram och visa hur det funkar med snabbladdning. Vi parallellkörde i stort sett hela sträckan. Det finns onekligen en viss förbrödning i elbilsgänget.
Vi träffar Daniel på en snabbladdare utanför Södertälje. Men det är inte ofta han snabbladdar bilen.
– Det är en reservdunk, som jag toppar upp lite vid kanske någon gång i månaden.
Finns det någonting negativt du har märkt?
Daniel väntar länge med svaret.
– Nej, jag tror inte det. Jag har räknat på den här bilen på en tioårsperiod och jag kör cirka 2 000 mil per år, det blev det mest lönsamma.
Har du något tips till den som funderar på att köpa begagnad elbil?
– Tveka inte! På något sätt. Köp en bil och testa en månad. Funkar det inte så sälj. Värdet lär inte sjunka, så det är riskfritt, säger Daniel och drar ut laddhandsken efter sin tiominutersladdning och försvinner bort mot Gnesta.