kWh? kW? What?

Tibor Blomhäll

Tibor Blomhäll

18 jun 2020

Text: Tibor Blomhäll | Foto: Tillverkarna

Många som skaffar elbil för första gången har massor med frågor och funderingar kring sin nya bil och den nya teknologin den innehåller. Guiden nedan är en snabb introduktion till vad man ska tänka på som nybliven elbilist i Sverige.

Ladda Hemma

Vi rekommenderar verkligen att du skaffar en laddbox. Även om elbilar kan laddas från vanliga vägguttag är laddbox ändå säkrare och framför allt bekvämare att ladda från laddbox. (Läs mer om vad du ska tänka på när du väljer laddbox på sid 30) Idka gärna handpåläggning med jämna mellanrum (minst en gång i månaden) på din laddare. Lägg handen på alla kablar och kontakter efter att bilen har laddat i en timme och känn efter hur varma de är. Ljummet och varmt är helt OK men inget får vara brännhett!

Måste jag säkra upp huset?

Nej, oftast behöver man inte göra det. Dina moderna vitvaror drar så mycket mindre ström nuförtiden att det oftast finns el över för laddning av en elbil. Med hjälp av lastbalansering som finns inbyggt i en del boxar, eller kan köpas separat, kan du styra vad i huset som ska prioriteras så att inte systemet överbelastas och säkringar går. Diskutera med elektrikern som installerar boxen vad som behövs hos dig. 

Vilka sladdar måste jag ha?

• Snabbladdare har en fast kabel – till den behöver du inte ha med någon sladd.

• När du laddar på publika laddstolpar (ej snabbladdare) i till exempel köpcentrum och parkeringshus, behövs en Typ 2 laddkabel. Den bör du alltid ha med dig. Det bör ha följt med en typ 2-laddkabel med din bil (annars är biltillverkaren grymt snål).

• Ska du ut på långresa, eller sova över hos en bekant och vill ladda bilen där ska du också ta med dig bilens laddsladd som har en vanligt väggkontakt i ena änden. Om man inte kan ställa in hur många ampere din bil ska dra från elnätet bör du investera i en laddsladd med sådan inställningsmöjlighet på sladden. Börja ladda med så få ampere som möjligt och kolla att sladdar inte blir för varma (handpåläggning) och att alla säkringar håller. Finns det ett trefasuttag är de alltid att föredra framför vanliga vägguttag då de är byggda för högre strömmar och har oftast bättre anslutningskablar inne i väggarna också. Om din laddsladd endast har vanlig väggkontakt i ena änden (kan inte byta kontakttyp) kan du med fördel skaffa en trefas-till-vägguttag adapter.

Du måste ha med dig en 
Typ 2-laddkabel för att kunna
ladda på publika laddstolpar.

Vilka laddkort ska jag skaffa?

För att kunna ladda vid publika laddstolpar och snabbladdare behöver man tyvärr olika RFID-kort eller -brickor som operatörerna delar ut. Försvinnande få accepterar kreditkort. Appar och SMS-lösningar brukar finnas som alternativ men de är oftast ett pain-in-the-därbak. Då korten/brickorna både är gratis och ger rabatt bör du skaffa dem och ha i handskfacket. Har du någon lokal operatör bör du skaffa deras kort också, men dessa är rikstäckande och alltid bra att ha

Hur hittar jag laddarna?

Elbilar brukar visa publika laddare på sina GPS kartor men kartorna är ofta något föråldrade, de senaste laddarna är inte med. Teslas kartor visar endast deras egna Superchargers och destinationsladdare, inga publika laddare. Den mest kompletta kartan över alla Sveriges elbilsladdställen hittar du på uppladdning.nu

Det finns många andra kartor som är både snyggare och bekvämare att använda men ingen är lika komplett som uppladdning.nu när det gäller svenska laddare. Bra internationella laddkartor är plugshare.com, chademo-map.com och ccs-map.eu

Hur lång tid tar det att ladda?

Hemma tar det flera timmar. Hur många beror på vilken effekt (hur många kilowatt) laddboxen eller uttaget du använder kan leverera, och vilken effekt bilen kan ta emot. Oftast spelar laddtiden hemma inte så stor roll – man laddar ju på natten.

När du åker på långfärd vill du ladda på snabbladdare, annars tar det får lång tid. Det går snabbast att ladda när batteriet är tomt. Nar man kommit över 50 procents laddnivå börjar hastigheten avta för att skydda batterierna. Undvik snabbladda över 80 procent: de sista 20 procenten tar lika lång tid att ladda som de första 80 för de flesta bilar.

På Teslas Supercharger ska du om möjligt inte parkera precis bredvid någon annan utan lämna en ledig ruta mellan er, så kan du ladda snabbare. (A och B stolpar delar på samma laddare.)

Ladda elbilen så ofta du kan. Den inte bara tål att laddas ofta, utan är rekommenderas att göra det av tillverkarna. Speciellt på vintern bör du ha som vana att alltid koppla in bilen om du har stannat någonstans, så att bilen både kan laddas och framför allt värmas upp med el från elnätet (så du slipper dra el från batterierna för det).

Räckviddsångest

Man brukar oftare ha räckviddsångest (oro om bilens laddning kommer räcka hela vägen) innan man skaffar elbil än när man väl har den. Moderna elbilars räckvidd räcker med råge till vardagskörning.

Vid längre resor behöver man fortfarande planera lite. Slå in vart du vill åka i bilens navigator så brukar de flesta elbilar föreslå var du ska ladda på vägen. Du kan även använda online ruttplaneringsverktyg som till exempel aBetterRoutePlanner.com (orkar du inte slå in allt skriv bara abrp.mp). 

Tänk på att bilens räckvidd påverkas av temperatur och hastighet. På vintern minskar räckvidden med 20–40 procent – och kör du många korta sträckor går det åt el motsvarande cirka en mil att värma kabinen varje gång bilen har blivit kall. Vill du få längre räckvidd finns ett enkelt knep: sänk farten! Redan en måttlig sänkning på 10 km/h kan ge extra mil.

kWh? kW?

Ny teknologi medför nya tekniktermer. Det underlättar att ha ett hum om dessa två: kWh (uttalas kilowattimmar) anger hur mycket el bilens batteri kan lagra (ungefär som liter för bensintank). När man åker går det sedan åt en viss mängd el per mil. Som tumregel kan man säga att elbilar drar ca 2 kWh el per mil.

kW (kilowatt) anger hur snabbt bilens batteri kan laddas. Har man laddat med 1 kW i en timme har det hamnat 1 kWh el i bilens batteri. Ju fler kW desto snabbare kan du ladda.

Hallå laddoperatörer, varför kan man inte betala med kontokort?

För att kunna ladda på publika laddstolpar och snabbladdare krävs att man beställer olika laddkort och RFID-brickor. Det blir lätt en hel bukett. Ibland finns appar och olika sms-lös ningar som betalaleternativ, men de brukar funka sisådär. Varför kan man inte bara betala med sitt kontokort, som man gör vid en bensinpump? Såhär säger några av laddoperatörerna:  

Vattenfall: Vid Vattenfalls laddstationer kan kunderna antingen betala med en app, till vilken man kopplat sitt kreditkort, eller med en tagg. Det är ganska dyrt att ha terminaler för kreditkortsbetalning på varje enskild laddstolpe samtidigt som beloppen som man laddar för ofta är små. Att det är så små summor gör att det i dagsläget är svårt att få ekonomi i en betalstation. Det pågår samtidigt en snabb teknisk utveckling, så det är troligt att andra betalningssätt, till exempel via Swish, kan bli aktuella för att förenkla betalningen för elbilsägare.
 Bee: Att vi inte har monterat en kreditkortsläsare direkt på våra stationer är först och främst en kostnadsfråga. Att investera i infrastruktur för elbilsladdning är ingen bra affär kortsiktigt, då efterfrågan än så länge är begränsad. Vårt fokus är att bygga så många stationer som möjligt. Att inte investera i kortläsare gör det möjligt för oss att investera i fler laddare.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: