Elbilen logo Meny

Artiklar

PREMIUM

Vätgas – Europas nya älskling

Text: Carl Undéhn | Foto: Fredrik Sandberg. Nere på kontinenten är entusiasmen stor inför vätgas. Men på bilsidan ser det magert ut. Dessutom ser vätg...

PREMIUM

Vätgasstrategin får kritik från tung instans

Nu har Fossilfritt Sverige lagt fram sin vätgasstrategi och regeringen har gett i uppdrag åt Energimyndigheten att se vad som kan bli verklighet...

Krönikor

Enkelt betala laddning med kort

Härom månaden klagade jag i en artikel på varför det inte går att betala med kort på publika laddstationer. Betala med vanlig Visa eller Mastercard is...

Krönikor

Blandteknik med blandat resultat

Fick en fråga från läsaren Mattias Ulvemo häromsisten, som undrade om jag hade provat den Toyota RAV4 Phev i vinterväglag  som jag rapporterade s...

PREMIUM

5 konkurrenter som testas hårt i vinterklimat i älvsbyn

Nio kommuner i Norrbotten deltar sedan april 2020 i ett projekt, finansierat av EU:s regionala fond, med fokus på att bygga mer kunskap om elbilar i o...

Krönikor

Nu gäller det att vi hårdsatsar på lagringstekniker

Varje år dör fler människor av avgaser och utsläpp från fossila krafverk än av rökning och malaria tillsammans.  Hjärtsjukdomar, luftvägsproblem...

PREMIUM

Fjälladdning

Att det finns snabbladdare längs vägarna norrut är såklart nödvändigt för att man ska kunna  ta sig till fjällen med elbil. Men även på plats i s...

Krönikor

Vi är ett tåligt släkte

Vi är ett tåligt släkte, vi elbilister. Den tanken slog mig när jag stod där vid snabbladdaren i Noppikoski mitt i skogen i djupaste Dalarna. En slite...

Krönikor

Laddning på sju minuter – det låter framtid det

Elblisförsäljningen drar iväg. ID 3 blev den mest sålda bilen av alla bilar i december förra året: 2 564 exemplar. Det är första gången i historien so...

Opinion

Ultrakondensatorer viktiga för framtidens fordon

Ultrakondensatorer har använts i fordonsindustrin sedan sekelskiftet, med japanska företag som Honda och Toyota som tidiga innovatörer, men tekniken h...