Elbilen logo Meny

Artiklar

PREMIUM

Vinterrallyt 2019

LULEÅ -> JOKKMOKK -> ÄLVSBYN Så gick fjärde upplagan av eGrand Nordic av stapeln. Vi samlades som vanligt på Luleå Energi för att med elbilar oc...

PREMIUM

”The swede” – i Teslas stolsfabrik

”Hej” hör vi plötsligt från en av våra värdar på fabriksturen. Det är Anders Bell som hälsar oss på klingande svenska. När Tesla rekryterade honom frå...

PREMIUM

Ett besök i Teslas hjärta

Teslas bilfabrik ligger i Fremont, utanför San Francisco i USA. Det är här alla världens Teslor tillverkas – även de som rullar runt på de svenska väg...

Krönikor

”Laddhy- briden har blivit slag- påse från båda håll.”

Laddhybriden är slagpåsen i elektrifieringen av vår bilpark. Elbilspuristerna fnyser åt inslaget av vad de anser vara antik teknik, och fossilisterna...

PREMIUM

50 mil ska laddas på 5 minuter: PIËCH

Klaus Schmidt arbetar på det nystartade företaget, Piech, som startats av Ferdinand Piech son Anton Piech och Rea Stark Rajcic. Jag Klaus Schmidt att...

PREMIUM

Ny svensk elbåt sjösätts till sensommaren

Svensktillverkade Strana Boats ska erövra elbåtmarknaden med ett lågt pris och nya innovativa lösningar designade av MDT, Ted Mannerfelt. Gänget bakom...

Krönikor

”När vill man krypa in i go-värmen från en diesel­motor?”

Har elbilar egentligen några brister? Finns det någon gång som man som elbilsförare söker upp en varm dieselmotor som kan ge komfortabel temperatur nä...

Krönikor

Det finns inga elbilar!

“Folk kan bokstavligen bo hundra meter från en snabbladdare och klaga att det finns ingenstans att ladda elbilar!” ”Det finns ju inga elbi...

PREMIUM

FORMEL E DI GRASSI TAR BERLIN

– FORMEL E FRÅN INSIDAN Traditionell racing brukar bjuda på mycket spänning och dramatik med öronbedövande ljud från de vrålande bestarna. När d...

Krönikor

”Skratta inte åt Toyota – hedra dem istället!”

Jag älskar teknologidrivna företag. Verksamheter som drivs av en idé och dess eldsjälar bakom, snarare än förutsägbara marknadsanalytiker och räknenis...