Elbilen logo Meny

Så hittar du rätt sommardäck till elbilen

Reportage

Förutom ett säkert väggrepp kan ett bra sommardäck ge både längre räckvidd och en tystare färd. Men det är mycket att tänka på för den som ska köpa nytt. Här är vår guide genom sommardäcksdjungeln

Text: Lotta Hedin | Foto: Peter Gunnars.

Särskilda elbilsdäck – behövs det?

När Renault Zoe lanserades för snart tio år sedan gjorde även en annan nyhet debut: de för ändamålet särskilt framtagna elbilsdäcken Energy E-V tyre från Michelin, som skulle bidra till längre räckvidd jämfört med ett konventionellt däck. Sedan dess har många elbilsanpassade däck tagits fram med olika biltillverkare och även kommit ut på eftermarknaden, ibland med EV särskilt utskrivet i namnet. 

Men att börja jakten på nya däck till sin elbil med att spana efter något som heter något med EV kan leda en på villovägar. 

– En del tillverkare har valt att döpa sina däck så, andra inte. Det säger egentligen inte så mycket om egenskaperna, säger Mattias Palmgren, produktchef på däcktillverkaren Continental.

Framför allt är det elbilens vikt som gör att den ställer andra krav på däcken än vad en bil med förbränningsmotor gör: En elbil väger mer än en förbränningsbil i motsvarande storlek. Ökad vikt kräver bland annat högre lufttryck, vilket i sin tur kräver en slitstarkare konstruktion. Samma sak gäller för tunga bensin och dieselbilar. En lösning för att uppfylla elbilarnas behov har därför varit att erbjuda fler dimensioner av samma däck, så att något som passar en tung och stor bensinbil också finns i en storlek som passar en mindre, men lika tung elbil.

– Elbilarnas intåg har absolut drivit på utvecklingen mot flera dimensioner, säger Mattias Palmgren.

Det som sliter på däcken allra mest är dock föraren och körstilen.

– Kör du som en tok och hela tiden maxar elbilens vridmoment så påverkar det förstås slitaget, men eldrivlinan i sig leder inte till ökat däckslitage, säger Mattias Palmgren.

Långtidstester som däcktillverkaren Nokian har gjort har tvärtom visat på det motsatta: att elbilar generellt sett ger ett lägre däckslitage, förutsatt att de körs på ett ekonomiskt sätt. 

– Förklaringen är bättre styrsystem hos elbilarna, som hjälper bilen att vara snäll mot däcken, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian.

Elbilar ställer också högre krav på tysta däck, då däckljuden hörs mer när de inte kan störas ut av en brummande förbränningsmotor. Och precis som för fossilbilar ger ett däck med lågt rullmotstånd lägre bränsleförbrukning, något som i elbilens fall är efterstävansvärt eftersom det leder till längre räckvidd. 

Så vad blir då svaret? Behövs särskilda elbilsdäck? Både ja och nej. Elbilar kan behöva däck med andra egenskaper än vad en bensinbil i motsvarnde klass och storlek skulle behöva. Men de egenskaperna kan finnas både i däck som är profilerade som EV-däck, och i däck som inte har någon uttalad EV-profil.

Kan man lita på EU-märkningen?

Från 2012 måste alla däck som säljs inom EU vara energimärkta. Första maj i år införs en ny märkning, med syfte att göra det tydligare för konsumenterna och underlätta ytterligare för ett bra däckval. Men hur bra stämmer däckmärkningen överens med verkligheten?

På märkningsetiketten ska det stå hur energieffektivt däcket är och hur bra grepp det har på vått väglag på en femgradig (tidigare sjugradig) skala mellan A-E. 

Men oberoende däcktester, som de som publiceras i olika tidningar, kan visa på något helt annat än energimärkningen. Ett exempel finns i tidningen Råd & Rön senaste test av sommardäck, där man uttryckligen varnar för ett däck som i testet visat sig ha så dåligt grepp på vått väglaglag att det anses vara potentiellt livsfarligt.

”På den svenska marknaden provades elva olika däck. Fyra av de elva visade sig ha en märkning som inte stämde.” 

Enligt EU-etiketten på samma däck, Firestone Roadhawk, ska det dock ha ett våtgrepp av högsta nivån – klass A. 

Ronny Karlsson, testchef på Råd&Rön är inte förvånad:

– Vi testar mycket mer än vad energimärkningen gör. Och energimärkningen sätter tillverkarna själva, det finns ingen kontroll. Den säger väldigt lite för konsumenten. 

En viss kontroll av märkningen har dock gjorts. Energimyndigheten deltog under 2016 till  2018 i en gemensam europeisk marknadskontroll av däck. På den svenska marknaden provades elva olika däck, åtta sommardäck och tre vinterdäck. Fyra av de elva visade sig ha en märkning som inte stämde. Av dessa fyra var ett från en av de mest kända tillverkarna. Genomsnittet för hela Europa var att cirka tio procent av de provade däcken var felmärkta till konsumentens nackdel.

– Det varbättre än förväntat, säger Anders Hallberg, handläggare på Energimyndigheten. 

Den som misstänker att ett däck är felmärkt kan göra en anmälan via ett formulär på Energimyndighetens webbsida. Myndigheten kan då – om anmälan verkar vederhäftig – följa upp med en kontroll. Men enligt Anders Hallberg har det under de senaste fem åren inte kommit in några anmälningar av däck.

Just däcket Firestone Roadhawk, som Råd &Rön varnar för, ingick även i Energimyndighetens kontroll 2018, fast i en annan storleksdimension. Däcket fick godkänt – prövningen visade A för väggrepp och C för energieffektivitet, som deklarerat. 

Så vad ska man gå på som konsument? Henrik Bjurhem på återförsäljaren Bythjul råder sina kunder att titta på både energimärkningen och läsa oberoende däcktester, och även läsa omdömen från andra kunder som använt däcken. 

– Vi uppmuntrar alla våra kunder att skriva en recension om hur de upplever däcket de köpt i vår webbshop, det är inget vi filtrerar sen. Som konsument får man läsa på, det är enda sättet. Sen får man göra en avvägning som matchar ens körstil och plånbok. Ett däck kan omöjligt vara bäst på allt även om utvecklingen hela tiden går framåt. Ligger det i topp på en egenskap får man göra avkall på något annat, säger han.

Håll koll på sifferkoderna
E-handeln ökar generellt sett och det gäller även däckköp. Men handlar du däck på nätet och själv ska lägga din beställning kan det bli extra viktigt att hålla koll på siffrorna, så att du får rät dimension, belastningsindex  och hastighetsklass.

– En bra däckhandlare i en fysisk butik hjälper en att se till att det blir rätt, men på nätet får konsumenten själv ta ett större ansvar, säger Mattias Palmgren på Continental.

Vilken däckdimension som gäller för din bil står på bilens registreringsbevis. 

Många återförsäljare har också sökfunktioner på nätet, där du klickar i din bilmodell eller skriver i ditt registreringsnummer. Verktyget tar då fram originaldimensionen för bilen.

Men det är inte alltid verktygen hjälper en riktigt hela vägen.

Bilen undertecknad kör ska till exempel ha 205/55 R16 91Q enligt registreringsbeviset. 91 och Q markerar belastning och hastighet. Man ska inte välja sommardäck med lägre hastighetskapacitet än vad bilen är konstruerad för, och inte heller lägre belastningsindex eftersom man då får ett däck som inte är anpassat för bilens vikt. 

Däck som klarar högre hastigheter och belastning än vad bilen kräver går bra, men ger egentligen inga fördelar, säger Mattias Palmgren.

– Risken är att det blir en onödig kostnad eftersom sådana däck ibland är dyrare.

Man ska dock inte ha däck med olika hastighetklasser och belastningsindex på samma fordon, eftersom det kan resultera i dålig väghållning. Här får man se upp om man väljer att inte byta alla däck samtidigt, något som allt fler verkar göra.

– Under pandemiåret har vi märkt en beteendeförändring, man byter inte alla fyra hjulen på en gång lika ofta. Vi ser också att folk tittar mer efter billigare däck, säger Henrik Bjurhem på Bythjul.

Ytterligare en sak att hålla koll på är förstås om man har originaldimensioner på sommardäcken, eller om man där valt något annat.

– Den vanligaste misstaget kunder gör är att de köper fel storlek. De går ut och tittar vad de har på vinterdäcken, och sen går de in och beställer. Efteråt kommer de på att just det, jag har ju större fälgar på sommarhjulen, och så får de skicka tillbaka dem och byta, säger Henrik Bjurhem på Bythjul.

NY MÄRKNING
Ny energimärkning från och med i vår.
Från den 1 maj i år förändras däckmärkningen och etiketten får ett nytt utseende.
Den sjugradiga skalan som visar rullmotstånd och våtgrepp blir istället femgradig, från A till E.
Ljudnivån ska visas både i decibel och på en skala A till C.
Viktigaste skillnaden för svenska däckköpare är dock de två nya ikonernaför is- och snögrepp som ska användas på dubbfria vinterdäck för att lättare kunna skilja vinterdäck för nordiska förhållanden från vinterddäck för centraleuropeiska förhållanden och åretruntdäck. Ikonerna betyder att däcken klarar en viss nivå för grepp på is och snö. Issymbolen markerar nordiskt vinterdäck.



DIMENSIONEN
Så tyder du däckdimensionen:
• Exempel: 205/55 R16 91
205: Däckets bredd i millimeter.
55: Däckprofilen (höjden) i procent av däckets bredd.
R: Radialdäck. Säger hur textilcorden (förstärkning av gummit) är placerat. 
16: Storlek på fälgen i tum.
91: Belastningsindex. 91= 615 kg.
Q: Hastighetskapacitet. Q=160 km/h.

Tre däck

Sommardäck

Tänk på det här vid köp:

• Uppgifter om originaldimensioner för däck- och fälgar finns i bilens registreringsbevis.

• Du kan på eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension, under förutsättning att däck och fälg har fri rörlighet i hjulhuset och täcks av bilens ursprungliga stänkskydd. En vanlig rekommendation är att det inte ska skilja mer i rullomkrets än fem procent mot originalet.

• Sommardäcken ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens maxhastighet. Det spelar ingen roll om du själv aldrig kör så fort.

• Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning. Belastningsförmågan visas med en sifferkod (belastningsindex) på däckets sida.

• Om du väljer att bara byta ut två av däcken, se till att sätta de bästa ( med bäst mönsterdjup ) bak. Se också till att belastningsindex och hastighetsklassen är samma på de fyra hjulen – och självklart storleksdimensionerna.

• När du stoppar undan vinterdäcken –förvara dem svalt, torrt och mörkt.

Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2021-05-26