Sandberg: Kära Christian von Koenigsegg

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

17 jun 2024

Vi sågs för några år sedan på Genève-salongen och pratade om ren eldrift av supersportbilar. För tungt, tyckte du då. Och förmodligen tycker du det nu också. Utsläppen från bilar som kostar norr om 20 miljoner är inte heller direkt utmanande för klimatet. De är ju inte så många. Men det var inte det jag ville prata om. Jag läste i Svenska Dagbladet att du och din fru, Halldora von Koenigsegg, var nominerade till  SvD Affärsbragd 2024. Välförtjänt. Ni har trefaldigat antalet anställda och produktionskapaciteten i fabriken i Ängelholm. 

Entreprenörskap är svårt. Vad du och din fru har åstadkommit så här långt är enormt imponerande. Jag hoppas även att jag någon gång ska få köra någon av dina bilar, även om de inte är eldrivna till 100 procent. Ibland får man unna sig, tänker jag. 
Att lyckas i bilindustrin är svårt har jag noterat och nu börjar vi närma oss mitt ärende. Sverige är ju ett gammalt ingenjörsland. Vi är inte bara uppfinningsrika, vi har också kunnat bygga företag kring våra innovationer. Något som Koenigsegg är ett fint exempel på. Men tar vi vara på detta idag fullt ut? 

Vi har provkört Polestar 3 och intervjuat några av de stjärnor som jobbar på företaget. De har filat och utvecklat ett chassi av rang, enligt vår utsände. All den kunskap som finns i det här landet kring hur man bygger bilar är på plats. Men vi kan mer och kan göra det större. För att det ska ta fart på riktigt behövs ännu mer entreprenörskap och framtidstro. Jag vet av de samtal vi har haft att du är ett stort fan av eldrivna bilar. Jag hör också rykten om att du är inne på vätgas. Bra så. Men det är en sak som håller på att gå till spillo. Som är lite sorgligt. Bilbyggandet i Trollhättan. Affären med EV Electra har ju gått i stöpet. Den fantastiska Emily GT borde gå ett bättre öde till mötes än att glömmas bort i någon lada. 

Det behövs en driven entreprenör med stort tekniskt kunnande, en visionär och någon som kan branschen. Jag ser ingen annan lämpligare kandidat än Koenigsegg att ta över projektet. Ni borde köpa hela rasket och dra igång elbiltillverkning i Trollhättan igen. Ni behöver inte ens Saab-märket. Koenigsegg smäller lika högt. Men att de två paras ihop kommer att skapa en buzz värd många miljarder, det är jag övertygad om. 
Med lokalproducerade bilar slipper man också annalkande tullkonflikter med Kina.  

Emily GT med kommande iterationer under Koenigseggs flagg skulle skapa en stolthet över svenskt ingenjörskunnanden, det skulle bli ännu ballare att plugga på KTH. Barn skulle åter önska sig mekano i julklapp. Och med framgångar för eldrivna svenska bilar, med gröna batterier från en annan svensk företagare, kan man göra någonting åt klimatet. 
Jag förstår att ni har händerna fulla som det är, men håll med om att det vore fantastiskt!

Emily GT förtjänar ett bättre öde.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: