Skrapa bilen själv eller betala extra till VW

Ola Jacobsen

Ola Jacobsen

5 apr 2021

Vår långtestbil modell: e-Golf 2017, 35,8 kWh. Pris: 325 000 i april 2018. Bilen hade då gått 5 200 mil.

Text och foto: Ola Jacobsen.

Att avfrosta och förvärma bilen med laddsladden inkopplad är både skönt och batterisparande under årets kallaste månader. Men efter tre år måste vi betala extra för möjligheten för vår e-Golf. 

Att avfrosta och förvärma bilen med laddsladden inkopplad är både skönt och batterisparande under årets kallaste månader. Men efter tre år måste vi betala extra för möjligheten för vår e-Golf. 

Att mitt i smällkalla vintern gå ut och sätta sig en varm och avfrostad bil, är en av fördelarna med att köra elbil. För den Volkswagen e-Golf som tidningen Elbilen långtidstestar hanteras detta med Volkswagens egen app We Connect. 

Volkswagens elbilar e-Golf och e-Up har alltid sålts med 36 månaders app-funktionalitet inkluderat och sedan 2019 gäller upplägget alla tillverkarens bilar. Men vad händer då när gratisperioden har gått ut? 

För testbilen hände det tidigt i höstas. Jag tänkte inte mycket på det eftersom jag nästan inte använder appen när det är plusgrader, men när vintern slog till blev det uppenbart att jag saknade viktig funktionalitet i min bil. 

Att starta bara värmen med sladden i är inte möjligt, alltså att trycka på bilens startknapp utan att trampa ner bromsen. Fläkten går visserligen igång, men inte värmen. Det enda sättet att få igång värmen är alltså att dra ur laddsladden och starta tändningen. På det sättet värms bilen upp med energi från batteriet, vilket minskar räckvidden. Dessutom måste jag sitta i bilen under tiden. Inte riktigt samma sak som att avfrosta och värma upp den från frukostbordet … 

Den enkla lösningen är såklart att logga in på VW:s hemsida och köpa ett ”Security & Service Plus”-abonnemang för 560 kronor per år. Det känns bara så futtigt att behöva betala en årsavgift för en så grundläggande funktionalitet. Särskilt när bilen i sig kostade över 400 000 kronor ny. 

Jag försöker få svar från Volkswagen på varför de gör såhär. Det kan ju knappast vara en stor affär för bolaget. 

Volkswagen Personbilar i Sverige svarar att ”priserna och upplägget för We Connect/Car-Net bestäms av huvudkontoret i Tyskland och är inget som vi i Sverige kan påverka. Det är också med dem som kunden tecknar avtalet med och förlänger det om man så önskar.”

Tidningen har bett VW i Tyskland att besvara frågorna, men inte fått några svar. Vi återkommer om de svarar.

Tills vidare hoppas jag att VW tänker om framöver. Jag tror inte att det är rätt väg att gå, att ta sina kunder som gisslan och krama ur dem några kronor till för att de ska kunna fortsätta använda bilen som vanligt. 

FAKTA: Så mycket kostar det att använda VW:s app

pris för tjänster Security & Service Plus: 560 kr för ett år eller 890 för två år. Sedan modellår 2019 ingår tjänsten i 36 månader i alla VW:s bilar.

Efter tre år får man välja mellan att betala 540 kronor till Volkswagen eller skrapa bilen själv.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: