Strulig teknik i Kungsbackas V2G-pilot

Björn Åslund

Björn Åslund

7 feb 2021

V2G – Vehicle to grid

I Kungsbacka får tio elbilar tidvis stötta elnätet med sina batterier. Än så länge strular tekniken en del. Eon undersöker om det går att skapa tjänster. Det tycks dock långt tills V2G kan slå igenom stort, då det finns flera utmaningar.

Bakgrunden till Kungsbacka kommuns satsning hittar vi i en hög ambition att fasa ut fossildrivna bilar och maskiner. Man hade 29 solscellsanläggningar som 2017 producerade 1 170 MWh och dessutom 150 elbilar (som idag blivit 200). Alla elbilarna innebar en stor batterikapacitet, och kommunen såg en möjlighet att minska kostnader och jämna ut elanvändningen, förklarar Christer Lindström som är verksamhetschef vid Kungsbacka kommun. Planeringen av V2G-projektet inleddes 2017, vilket bland annat krävde mycket dialog med Energimyndigheten.

– Men det var först andra kvartalet 2018 som vi kände oss trygga med att kunna starta projektet, uppger Christer Lindström.

78 av elbilarna är Nissan Leaf och transportbilar av typen Nissan e-NV 200 som följer Chademostandarden och därmed kan nyttjas för V2G. Under 2019 kom tio stycken V2G-anpassade laddare på plats, som installerades med stöd av övriga projektpartners som är Nissan och energibolaget Eon som även är inriktat på emobility. Fem av laddarna finns vid stadshuset och bidrar med frekvensreglering mot elnätet, och kan kapa effekttoppar i de kommunala fastigheterna. De fem laddare som sitter vid Teknikens Hus har funktionen att kapa effekt och försörja fastigheten med el. 

Frekvensreglering. Eon har haft rollen att skapa en tjänst som ger en samlad bild av bilarnas laddnivåer och tillgänglig effekt. Genom att samla alla bilbatterierna får man större kapacitet för att stötta elnätet med frekvensreglering (som innebär att snabbt kunna gå in med effekt om nätets frekvens sjunker under 50 Hz).

– Med tio elbilar kan man få 100 kW för att stötta frekvensregleringen. Det handlar inte om att sälja många kilowatt till slutkunder, utan här jobbar man med små impulser på ett par minuter. Detta sliter inte på batterierna. Enligt Nissan är det snarare en form av konditionering som är bra, säger Pär Möller, som är chef för emobility i Norden hos Eon.

Eons engagemang i V2G för frekvensreglering och effekt ska ses som ett utvecklingsprojekt.

– Vi vill testa om V2G är något i framtidens energisamhälle. Vi går in i mobility-sidan med ambition att göra det lättare för våra kunder att bli förnybara. Men detta är en pilot, det är långt ifrån en produkt för konsumenterna, understryker Pär Möller.

Men Pär Möller tycker sig se utmaningar att räkna hem V2G för de inblandade, som inkluderar kommunen. Han spekulerar i att det kanske är billigare och enklare att sätta upp ett större batterilager. Han ser även risken med att framtidens självkörande bilar sällan kommer stå still vilket gör att deras batterier inte är tillgängliga.

Instabilt. Projektets startfas var över flera år, och driftfasen inleddes i början av 2020, så några säkra slutsatser finns inte. Det är alltför tidigt att klistra på etiketten framgång, då delar av tekniken inte levt upp till förväntningarna.

– Vad jag kan se så fungerar det som förväntat när det fungerar, men den hårdvaran vi har idag har visat sig väldigt instabil och legat nere stora delar av året. Det gör att vi inte kunnat testa fult ut, skriver Christer Lindström i ett mejlsvar och fortsätter: 

– Reserestriktionerna under coronakrisen har inte underlättat då hårdvaruleverantören finns i Belgien och Nederländerna.

– Det har visat sig att hårdvaran är i sin linda. Det har varit mycket problem med stabiliteten i laddarna, beskriver Pär Möller.

Det har varit så illa att bilarnas batterier varit urladdade, vilket förstås är oacceptabelt. Men Pär Möller tror att det löser sig. Han konstaterar att Nissan och laddboxleverantören jobbar hårt för att öka driftstabiliteten.

CHRISTER LINDSTRÖM

KUNGSBACKA KOMMUN

PÄR MÖLLER

CHEF FÖR EMOBILITY I NORDEN HOS EON

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!