Toyotas storsatsning på eldrift kommer! Snart…..
Carl Undéhn
13 jan 2023
Det är dubbla budskap kring Toyotas strategi för elbilar. Ambitiösa försäljningsmål och världsledande batteriforskning. Men också fortsatt fokus på hybrider. Elbilen försökte få insikt i saken vid Toyota Kenshiki Forum.
Det tog ett tag. Men i slutet av 2021 kom till slut Toyotas satsning på elbilar. På pappret är det en av de mest ambitiösa strategierna i branschen. 30 nya elbilar till 2030. Samma år vill koncernen, där också Lexus ingår, sälja tre och en halv miljon elbilar om året. 2050 ska hela koncernen vara klimatneutral, för verksamheten i Europa gäller redan 2040.
Tre och en halv miljon elbilar om sju år alltså. Idag finns endast elsuvarna UX 300e från Lexus och bZ4X från Toyota i programmet. Den senare fick också en inte helt lyckad start. Kort efter säljstarten fick 2 700 bilar återkallas. Orsaken var ett konstruktionsfel som gjorde att hjulen kunde lossna vid kraftig inbromsning i en kurva.
Med det åtgärdat drog tillverkningen i gång igen under förra hösten. Men med vintern kom nästa problem. Under vår långkörning med åtta elbilar i december presterade bZ4X betydligt sämre än de andra. Av de utlovade 415 kilometernas räckvidd enligt WLTP lyckades vi bara ta oss 235. Trots milda temperaturer på 3,5 grad.
30 nya elbilar till 2030. Samma år vill koncernen sälja 3,5 miljoner elbilar om året.
Så hur går det nu vidare med Toyotas elbilar? För att ge svar på det bjöd Toyota i slutet av förra året in till Kinshiki Forum i Bryssel. Kinshiki betyder ”insikt” på japanska och temat var vägen mot koldioxidneutralitet.
Det låter som fler elbilar, eller hur? Både ja och nej.
På plats fanns höjdare hos Toyota från Japan, USA och Europa. En bred uppställning för att ge just ”insikt” om tillverkarens planer för både den närmsta tiden och 15 år framåt. Och de innefattar inte bara bilar.
Med skapandet av framtidstaden ”Woven City” vid berget Fuji vill Toyota visa hur grön energi, uppkopplade byggnader och nya mobilitetslösningar ser ut i verkligheten. Redan nu bor där omkring 100 personer och snart ska befolkningen uppgå till 10 000.
Men främst handlade det så klart om bilar. Konceptet bZ Compact Electric SUV visades upp, en mindre och lite sportigare SUV med planerad lansering 2025. Och från lyxmärket Lexus, som ska leda omställningen till eldrift inom koncernen, visades nya elsuven RZ 450e och nyheten att märket släpper en mindre kompaktsuv nästa år.
Längre fram i tiden och mer spektakulär var studien Lexus Electrified Sport som är en lika delar futuristisk som klassisk sportvagn. 0–100 km/h ska gå på omkring två sekunder och räckvidden anges vara 70 mil. När vi får se bilen på vägen nämndes inte. Men Lexus tekniske chef Takashi Watanabe lovade att den ska sättas i produktion. Eventuellt med en manuell växellåda för en mer klassisk körkänsla.
Med vätgasbilen Mirai är Toyota en av få som erbjuder en personbil med bränsleceller. Mirai var det tyst om, men satsningen på bränsleceller är fortsatt en central del för Toyota.
– Vätgasens möjligheter sträcker sig längre än till enbart fordon och vi ser ett ökat marknadsintresse inom alla former av transporter, sa europachefen Matt Harrison.
Toyota testar också användning av vätgas i modifierade förbränningsmotorer. Prototyper av racingbilar har redan byggts och enligt japanska ingenjörer på plats är tekniken ”utvecklad till 40 procent”.
Med en helt elektrisk drivlina skulle nya Prius kunna bli utmanare av rang till Tesla Model 3.
Stort fokus låg också på den nya generationen av hybridklassikern Prius. Den har nu fått ett mindre annorlunda utseende. Med solceller i taket, en genomarbetad inredning och enkel kilformad kaross väcker den habegär. Med en helt elektrisk drivlina skulle nya Prius kunna bli utmanare av rang till Tesla Model 3.
På frågan om den kan komma som eldriven svarar Toyotas representanter ”man vet aldrig” och ett leende. ”Men gör det då, för sjutton!” vill man säga. För svenska kunder är modellen ändå inte aktuell alls då Toyota valt att inte ta in den här.
Intressant är också ryktet om att Toyota är mitt uppe att ändra delar av strategin kring elbilar. Dagens elbilsplattform e-TNGA, som i grunden bygger på modeller med förbränningsmotorer, innebär vissa kompromisser. Inte minst jämfört med Tesla som ju bekant endast tillverkar eldrivna bilar.
Men hos volymtillverkaren Toyota skaver Tesla som en sten i skon framför allt för att de är mer effektiva i tillverkningen. Just det ska vara en anledning till att vissa av de utlovade eldrivna modellerna åkt tillbaka till ritbordet.
Men det var inget som vi fick full insikt i vid Kensiki Forum.
”Koldioxid är fienden, inte en viss drivlina”
En vecka efter eventet gick pressmeddelanden ut från Kenshiki Forum med ett tydligt budskap om satsningar på eldrift.
Elsuven bZ4X ska fram till 2026 få sällskap av ytterligare fem elbilar för den europeiska marknaden. Till 2025 ska 10 procent av försäljningen i Europa vara elbilar för att stiga till 50 procent 2030.
På plats vid Kenshiki Forum lät engagemanget för helt eldrivna bilar något mer ljummet.
– Efter 2030 förväntar vi oss att efterfrågan på ZEV (Zero Emission Vehicle, reds anm) kommer att accelerera ytterligare, och Toyota kommer då vara redo att uppnå 100 % koldioxidneutralitet för alla nya fordon i Västeuropa till 2035, meddelade Europachefen Matt Harrison.
Det, menade han, ”indikerar vårt tydliga engagemang för batteridrivna fordon”.
Med tanke på att EU har beslutat om att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya bilar från 2035 har Toyota heller inget annat val.
Och på plats vid Kenshiki Forum lät engagemanget för helt eldrivna bilar något mer ljummet. I stället upprepades samma sak om och om igen som ett mantra: Koldioxid är fienden, inte en viss drivlina.
– I årtiondet som ligger framför oss tror vi det är viktigt att erbjuda lösningar med låga utsläpp – till alla våra kunder så att ingen lämnas kvar. Vi kommer därför behålla vår strategi att distribuera så många olika teknologier som möjligt med fler hybrid- och laddhybridmodeller, sa Matt Harrison.
Han underströk att hybridtekniken förblir viktig för Toyota och lade lite oväntat till att det gällde framför allt Europa. Var det inte här Toyota ville satsa mer på eldrift fram till 2026, eller?
Men det är fortfarande de vanliga, på Toyotas språk ”självladdande”, hybriderna som ska spela huvudrollen. På plats för att förklara varför var Gill Pratt som är chefsforskare hos Toyota.
Gill Pratt är också något av en chefsideolog för Toyotas strategi kring elbilar. Hans argument, som framförs med matematiska beräkningar och pondusen hos en amerikansk universitetsprofessor, ska både förklara och rättfärdiga Toyotas beslut.
Under Kenshiki Forum bjöd han därför på en föreläsning baserat på mantrat ”koldioxid är fienden, inte en viss drivlina”. Sammanfattningsvis var det en ganska dyster bild han bjöd på.
– Låt oss börja med den nyktra verkligheten kring vissa material som behövs för att tillverka battericeller. Litiumpriser har slagit nya rekord med över 50 000 dollar per ton, inledde han.
Att priset på litium har stigit kraftigt det senaste året stämmer. Efterfrågan har ökat och investeringarna i ny utvinning har inte vuxit i samma takt. Men det är på väg att ändras. Nya litiumraffinaderier är på gång i flera delar av världen, även Europa. Och i USA har Tesla börjat söka folk till en egen anläggning för framställning av litium.
En riktigt så dyster nära framtid för batteribranschen som Gill Pratt ser håller därför nog inte alla med om. Framför allt inte de som nu likt svenska Northvolt ser en ny industri kring batterier och grön energi växa fram.
Och trots att priserna på batterier förra året steg något för första gången på många år märktes ingen minskning av efterfrågan. Tvärtom, för elbilar ökade den till över 600 GWh – en fördubbling jämfört med året innan.
Hybrider i huvudrollen
Men att vi i dagsläget inte har oändlig tillgång till batterimaterial har han rätt i. Bristande laddinfrastruktur på många platser går heller inte att blunda för. Så hur ska vi då göra för att minska utsläppen ”så mycket som möjligt och så snart som möjligt”?
– Tja, svaret är att vi måste fördela den begränsade mängd battericeller som finns där de gör mest nytta. Det är i elbilar där det är mest lämpligt, men också i en variation av andra elektrifierade drivlinor där det lämpar sig bäst, sa Gill Pratt och visade en matematisk modell baserad på 100 bilar.
– Det genomsnittliga utsläppet under deras livstid är 250 gram koldioxid per kilometer. Låt oss ta 100 kWh litiumbattericeller och leka med tanken att använda dem på tre olika sätt.
Vi hoppar över alla detaljer i föreläsningen och går i stället direkt på slutresultatet. Som väntat visar det att Toyota har rätt. Hellre än att bygga en elbil med ett batteri på 100 kWh eller sex laddhybrider med att batteri på 18 kWh gör cellerna enligt Gill Pratt mest nytta i 90 hybridbilar med batterier på 1,1 kWh.
Då minskar nämligen det genomsnittliga utsläppet för de 100 bilarna som mest och landar på 205 gram koldioxid per kilometer.
Återigen mantrat: koldioxid är fienden, inte en viss drivlina. Att en helt eldriven bil ändå är ett bättre val för att komma åt fienden koldioxid sticker Gill Pratt och Toyota visserligen inte under stolen med.
Norge, med väl utbyggd laddinfrastruktur och god tillgång på grön el, lyfts fram som en marknad där 100 procent eldrift är rätt val redan nu.
Men på övriga håll i världen, i Sydamerika, Afrika och Asien där Toyota har stor närvaro, ser det annorlunda ut. I alla fall under de närmsta 15 åren, enligt Toyotas beräkningar. Och i närtid även i Europa där hybrider med och utan sladd väntas stå för 80 procent av försäljningen år 2025.
Kanske närmar vi oss här kärnan i Toyotas strategi kring elbilar. Och kanske är de också smarta.
För med handen på hjärtat: är det någon som på allvar trott att Toyota, världens största biltillverkare, helt skulle missa elbilarna?
Det ser helt enkelt ut som att de låter andra bredda marknaden, investera i laddinfrastruktur samt ta tidiga och därmed kostnadsintensiva beslut.
Toyota själva har nämligen inga ambitioner om att gå i bräschen för övergången till eldrift.
Eller ja, helt stämmer det inte. Toyota har ju aldrig varit en tillverkare som slår sig för bröstet och skryter. Försiktigt, lite anonymt men med riktigt bra kvalitet är mer av Toyotas melodi.
Så naturligtvis sitter de inte med händerna i kors och bara ser på när andra utvecklar elbilar.
Också hos Toyota pågår intensiv forskning och utveckling. Inte minst kring batterier och tekniken med solid state. Där är Toyota det företag i världen som har flest patent.
1 331 stycken – långt före tvåan Panasonic med 445 patent.
Solid state-batterier med fast i stället för flytande elektrolyt väntas kunna revolutionera elbilarna med längre räckvidd och snabbare laddning. Men ännu har ingen tillverkare lyckats med volymtillverkningen.
När Gill Pratt förra året meddelade att Toyota lanserar sin första bil med solid state-batterier 2025 fick det därför stor uppmärksamhet. Då först i en hybrid, för att testa tekniken.
När jag nu frågar Gill Pratt om det fortfarande är tidsplanen är svaret oväntat.
– Jag vet faktiskt inte. Och planen är inte nödvändigtvis en produktionsbil utan mer storskaliga tester. Men jag vet inte, sedan jag sade det har jag inte kollat, säger han
Att batterier och forskning kring det är viktigt hos Toyota ska heller ingen tvivla på.
– Jag vill vara tydlig: Toyota är fast beslutna att satsa på batterielektriska fordon. Elbilar kommer spela en viktig roll för att hjälpa oss att nå koldioxidneutraliet, säger Gill Pratt.
Men:
– Andra elektrifierade drivlinor är också nödvändiga, lägger han till.
Det är helt enkelt en fördelningsfråga, menar Toyota. I Europa i alla fall fram tills 2035. Senast då måste Toyota och alla andra tillverkare vara helt eldrivna.