Vinterrallyt 2019

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

13 jul 2020

LULEÅ -> JOKKMOKK -> ÄLVSBYN

Så gick fjärde upplagan av eGrand Nordic av stapeln. Vi samlades som vanligt på Luleå Energi för att med elbilar och laddhybrider tävla genom ett fruset norrbottniskt landskap. Vid sidan av att vara ett välorganiserat event, som fler borde delta i, är det här ett ypperligt tillfälle att visa att elbil faktiskt är en fullt fungerande bil även i rejäla minusgrader. 

Den normala rundan, mellan den så kallade fyrkanten, Luleå, Boden, Älvsbyn, Piteå och tillbaka till Luleå ersattes i år med en längre körsträcka. Elbilarna går ju längre idag. 

Nu utgick vi från Luleå och körde till Jokkmokk, som förutom sträckan även ligger högre upp, cirka 200 meter, vilket påverkar förbrukningen. Därmed passerade vi även polcirkeln.

Vi körde en Tesla Model X. Tävlingen hade flera olika moment. Dels handlade det om ett regularity rally, där det gäller att pricka av en idealtid så nära som möjligt. 

Men även förbrukningstävling. Extrapoäng fick man om man körde i shorts, vilket fyra deltagare gjorde. 

Tanken var även att vi skulle få köra på en sjö utanför Jokkmokk och att en vinnare skulle få åka med rallylegenden Stig Blomqvist. Det extrema blidvädret i februari månad och ”ovanewattne” på isarna satte stopp för detta. 

När vi körde var det dock kallt, ner mot -7 grader . 

Väl framme, efter 17 mils körning, träffade vi den enda Jokkmokks-bon som kör elbil, Viktor Segerström. Han har en Hyundai Ioniq och berättar att det inte är några svårigheter, bara kul att köra elbil även i smällkalla vintern. Han tar sig till Luleå på en laddning, cirka 17 mil. Dock måste han då skruva ner värmen. Hem är det värre, eftersom det är uppför. Inte oväntat önskar han en snabbare utbyggnad av snabbladdare i norra Sverige. En utbyggnad som ligger efter. 

Arrangören Robert Granström visade studier gjorda i Älvsbyn på olika märken. Värt att nämna är även testet de gjorde för något år sedan där en Ioniq frystes ner till minus 34 grader, kallstartades och sedan körde nio mil i samma temperatur. 

– Räckvidden på de senaste elbilarna gör att dom funkar även i Norrbotten. Och elbilen är ju överlägsen dieselbilen vid kallstart (som kan ha noll i räckvidd vid -35).

 Efter lunch och stödladdning körde vi 14 mil till Älvsbyn och avslutade med middag. Dagen efter kom prisutdelningen. Undertecknad tog hem ett pris: Bastupriset. Det ska vara varmt och skönt när man kör elbil, vi försökte också ligga på för att klara målet att köra på idealtiden. Vi förbrukade mer energi än den Audi E-tron som deltog i eventet, körd av Robin Vetter, från Fores som dessuom körde i shorts. Studenter från Luleå Tekniska Universitet samlade ihop datan och presenterade vinnarna: Priset på första delsträckan ”Polcirkelpriset” (17 mils körning från Luleå Energi och upp till Jokkmokk) vanns av Björn Nilsson, i en BMW i3. Björn tog även totaltids-priset och var sammanlagt endast 1 minut och 25 sekunder från idealtiden för bägge sträckorna. 

Andra sträckan vanns av Maria Lindberg och Anders Skarin, från Vattenfall, även dom i en BMW i3 och endast 26 sekunder från idealtiden. Filip Karlsson, tog ÅMS-priset, med motiveringen: Årets ”Åke-mjuk-förare” för bedriften att med klassens minsta batteri klara resan på 17 mil och dessutom i shorts. 

Tankpriset gick till den laddhybrid som tagit minst flytande drivmedel under eGPN. Bäst här var Christer Dahlkvist, med Hyundai IONIQ laddhybrid som drog 0,44 l/mil.

Elpriset gick till den elbil som hade lägst snittförbrukning av el under rallyt. Även här segrade Björn Nilsson, med i3an, och med en förbrukning på 1,87 kWh/mil. Priset ”Omkörnings och Bastupriset” tilldelades som sagt undertecknad, som vare sig sparade på värmen eller på energin vid omkörningarna och ändå lyckats med näst bästa tid på delsträcka 1.

så här förbrukade bilarna under de två körningarna. På första sträckan var det mellan fem och sju grader kallt. Andra sträckan skedde under kyligare förhållanden, ner till minus tio grader. 
Här ser vi den totala förbrukningen hos bilarna. E-tron drog faktiskt mindre ström än Tesla Model X. Men så höll den senare en högre hastighet. Och hade en varmare temperatur i kupén. Trots att Audi-föraren körde i shorts.
Förutom mätningar under rallyt och på landväg genomförs även, inom ramen för detta regionalfonds- finansierade projekt, tuffa räckviddstester på Arctic Falls vintertestanläggning. Här ser vi en jämförelser av förbrukningstest som gjorts med Kia e-Niro. Kylan, körstil och förvärmning (innan färd), men även höjdskillnader påverka tydligt räckvidden, som vi ser i de två högra staplarna.
Vinnaren i tre kategorier, Bjönr Nilsson. Han tog hem
priserna för bäst snittid och även snålast. hans i3a drog
endast 18,75 kWh per mil på den sammanlagda sträckan
av 31 mil i mellan minus fem och minus tio grader.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!