/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FYasa-Motor01.jpg)
750 kW ur motor på 12,7 kilo – Yasa slår sitt eget rekord
Carl Undéhn
24 okt 2025
Motortillverkaren Yasa specialiserar sig på så kallade axialflödesmotorer som monteras direkt i hjulen hos elbilar. Tekniken gör det möjligt att kombinera både hög effekt och högt vridmoment som också kan styras exakt för att fördela kraften på varje enskilt hjul. Allt byggt i en kompakt förpackning, som Yasa nu uppger sig ha lyckats göra ännu […]
Motortillverkaren Yasa specialiserar sig på så kallade axialflödesmotorer som monteras direkt i hjulen hos elbilar. Tekniken gör det möjligt att kombinera både hög effekt och högt vridmoment som också kan styras exakt för att fördela kraften på varje enskilt hjul. Allt byggt i en kompakt förpackning, som Yasa nu uppger sig ha lyckats göra ännu mer än kompakt än tidigare.
Företaget uppger nu att de har tagit fram en motor som väger endast 12,7 kilo men ändå ger en effekt på 750 kW, alltså 1.019 hästkrafter. Det handlar visserligen igen om en toppeffekt som endast kan hållas under en begränsad tid, till exempel vid aktivering av ”Launch Mode” eller liknande. Men även vid vanlig körning ska motorn kunna ge en effekt på 350 kW. (476 hästkrafter), och med en sådan motor vid varje hjul blir det ändå en del effekt.
Den nya motorn har därmed en ännu högre effekttäthet än den som företaget uppgav sig ha tagit fram i somras. Då handlade det om en motor som vägde in på 13,1 kilo och kunde ge en effekt på 550 kW (748 hästkrafter). Precis som då ska det inte handla om en enskild prototyp utan om en motor som är möjlig att tillverk i större volymer. Precis som i somras har motorns effekt inte bekräftat avd någon utomstående, och uppgifterna har endast meddelats från Yasa själva.
Brittiska Yasa köptes 2021 av Mercedes och tekniken de tar fram väntas komma att användas i eldrivna AMG-modeller. Den höga effekten i ett kompakt format uppnås genom att motorerna från Yasa använder en rotor där magnetfältet är riktat längs motorns rotationsaxel.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135-1920x1080-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Ipad-1536x2048-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FZEEKR_135_Elbilen-Mobile-828x1472-7X_v1_01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FMercedes-GLC-IAA-2025-03.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-ELF02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FMErcedes-CLAwebb08.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-Vision-Iconic02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-GLC-drivlina-produktion01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FeIntouro-Daimler-buss.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FLadd-ChargeNode.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2FBMW-Fabrik-Neue-Klasse01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FCayenne-prototyp04.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FModel-3-och-MOdel-Y-2025-01-.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FRenault-5-laddstation-webb01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FKia-EV4-sep-2025-07.jpg)