ABT utvecklar solcellsmodul till ID. Buzz

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 apr 2023

Tyska firman ABT är kanske mest känd för trimpaket. Eller deras engagemang i Formel E tillsammans med Cupra.

Men ABT pysslar även med lite mer långsamma saker tillsammans med Volkswagen. Bland annat var det ABT som fick i uppdrag att konvertera transportbilarna Caddy och Transporter till eldrift för några år sedan.

ABT e-line, som fokuserar på produkter till elbilar, har nu tagit sig an att förbättra Volkswagen ID. Buzz genom att utveckla en solcellsmodul till minibussen.

Tack vare ett större tak än hos en vanlig personbil menar ABT e-Line att ID. Buzz har optimala förutsättningar att använda solceller som räckviddsförlängare.

Även en version med solceller på bussens sidor är planerad.

Solcellerna på taket ska kunna leverera upp till 600 W. Men det är bara början, ABT e-Line meddelar att de redan arbetar på en vidareutveckling där även bussens sidor täcks med solceller. Peakeffekten ska med det kunna höjas till 1 000 W.

Enligt ABT e-Line ska solcellerna kunna bidra med upp till 300 mils räckvidd om året. Oklart är då om de menar enbart med solceller på taket, eller den planerade varianten där även sidorna får solceller.

Tekniken med eftermontering av solceller är också vad tyska Sono Motors nu ska satsa på när deras försenade elbil Sion till slut lades ned tidigare i år. Något samarbete mellan de båda tyska företagen finns det däremot inte i det här fallet.

Förutom att kunna köra på solel ser ABT e-Line sin lösning som ett smidigt alternativ för de som vill campa med sin ID. Buzz och då driva till exempel ett kylskåp med solel.

En campingversionen av ID. Buzz är också planerad, men ska komma först 2025. ABT e-Line vill däremot börja erbjuda sin solcellsmodul redan nästa år. Priset för den och montering nämns inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!