Aiways söker nya vägar med livlina från staten
Carl Undéhn
26 mar 2024
Aiways är ett i raden av de nya kinesiska märken som lanserats i Sverige de senaste åren. Men också ett som det den senaste tiden varit ganska tyst om. Suven U5 hade säljstart i början av 2022. Modellen dyker inte upp alls i statistiken för nybilsregistrering och hur många exemplar Aiways har lyckats sälja här är oklart.
För knappt ett år sedan provkörde vi märkets andra modell, crossoversuven U6 som i mycket är samma bil med en annan kaross. Men några leveranser av Aiways U6 har inte synts till.
”Tyvärr har vi inte fått U6-bilar från fabriken i Kina än. Anledningen är att fabriken har stått stilla en tid i samband med en omstrukturering och tillförsel av nytt kapital”, skriver Erik Morsing som är PR-ansvarig för Aiways.
Faktum är att fabriken i Kina har stått still sedan förra sommaren. Enligt tyska och kinesiska medieuppgifter efter att varken leverantörer eller anställda i fabriken kunnat betalas. I början av mars meddelade Aiways att företaget siktar på att lämna den kinesiska marknaden och helt fokusera på export till andra länder.
– Vi kommer inte att sälja i Kina eftersom priskriget i Kina (på elbilar, reds anm) är otroligt. Du kan bara göra förluster i Kina, sa Aiways talesperson för exportmarknader Bernd Abel till nyhetsbyrån Reuters då.
– Vi behöver en stor investering. Vi är övertygade om att vi kan få det, lade Bernd Abel till.
Något Aiways nu ser ut att få genom att företaget är ett av tre företag inom den kinesiska elbilsbranschen som räddas av staten. Inom ett nytt program ska de få stöd för att fokusera på utveckling av avancerad teknik. Exakt vad det innebär för Aiways är oklart.
När företaget meddelade att de vill satsa på export innefattade det även utveckling av en billigare modell med ett pris under 300.000 kronor. Om det fortfarande är aktuellt och om fabriken nu återupptar arbetet med modellerna U5 och U6 har inte meddelats.