Så går det för de kinesiska elbilarna i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 apr 2023

På kort tid har vi fått många nya märken från Kina på den svenska marknaden. Och det märks nu i registreringsstatistiken.

Enligt siffror från analysfirman Schmidt Automotive Research hade de kinesiska tillverkarna fram till slutet av februari i år en marknadsandel på 6,5 procent i Europa. Då räknas förutom märken som BYD, NIO och MG även Polestar till listan “kinesiska märken”. Polestar ägs, precis som Volvo, av kinesiska Geely.

Bäst av alla märken från öst går MG som ägs av den statliga biltillverkaren SAIC. Enligt Schmidt Automotive Research kom MG fram till slutet av februari upp i en marknadsandel på fyra procent i Europa.

Totalt sålde MG 8 435 bilar i Europa fram till slutet av februari. Under samma period fram till sista februari hade det registrerats totalt 673 exemplar av MG:s elbilar i Sverige. Den stora tillverkarna BYD och unga NIO har däremot inte lyckats få ut lika många bilar på vägarna. För BYD handlar det om runt 500 fordon och för NIO hittills ännu färre än 100 fordon i Europa.

Då har det gått bättre för Aiways, som fått ut omkring 200 exemplar av sin elsuv U5. Den har då funnits på marknaden sedan början av 2022, NIO sedan förra hösten.

I Sverige hade det fram till slutet av februari registrerats 119 exemplar av BYD Atto 3. I de senaste siffrorna från sista mars har sedanen BYD Han kommit till och de totala antalet registreringar ökat till 201 stycken för BYD här.

För NIO hade det registrerats 18 NIO ET7 och NIO EL7 fram till sista februari, en siffra som ökade till 35 i slutet av mars. Därmed står Sverige för en stor del av NIO:s registreringar i Europa.

För Aiways finns det däremot inga siffror alls för Sverige.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: