Alla modeller nu helt eldrivna – premiär för Peugeot E-408

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 okt 2024

Peugeot fortsätter att släppa helt eldrivna versioner av sina modeller. När nu också crossovermodellen 408 kommer som E-408 har den franska tillverkaren helt eldrivna version av alla sina nuvarande modeller.

Peugeot E-408 mäter 4,69 meter på längden, och är därmed en decimeter kortare än den sjusitsiga elsuven E-5008. E-408 är med en höjd på 1,49 meter också betydligt lägre men ska med en hjulbas på 2,79 meter ändå erbjuda bra plats på insidan. Bagaget rymmer 479 liter, eller upp till 1.545 liter med fält baksäte.

Elmotorn på framaxeln har en effekt på 157 kW (210 hästkrafter) och ett vridmoment på 345 Nm. Den som nöjer sig med mindre prestanda kan minska effekten till 125 kW genom att klicka i Eco-läget för att maximera räckvidden. Den anges till 45,3 mil. Batteriet har en kapacitet på 58,2 kWh och kan snabbladdas med en effekt på 120 kW. Peugeot anger inte tiden för att ladda inom det vanliga intervallet från 10 till 80 procent. I stället får vi veta att det tar cirka 30 minuter att ladda från 20 till 80 procent. Ombordladdaren är på 11 kW.

På insidan hittas som väntat en lågt placerad ratt med Peugeots signum i-Cockpit. Bakom ratten hittas en skärm för förarinformation, samt en skärm på 10 tum i mitten av instrumentbrädan för infotainmentsystemet. På den går det att köra Apple Car Play och Android Auto trådlöst. Under skärmen finns som hos andra aktuella modeller från Peugeot så kallade “i-Toggles”, konfigurerbara knappar för genvägar till vissa funktioner.

Till standardutrustningen hör bland annat värmepump samt uppvärmda framsäten och ratt. Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: