/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FTeaser-Volvo-EX60-sep-01.jpg)
Batteriteknik: så ska EX60 bli Volvos nya räckviddskung
Carl Undéhn
29 sep 2025
Den 21 januari nästa år är det premiär för Volvo EX60. En modell som väntas bli väldigt viktigt för tillverkaren då det handlar om en eldriven version av märkets storsäljare XC60. Hittills har vi fått se några teaserbilder på modellen samt fått en del övergripande information kring tekniken. Bland annat att den byggs med plattformen […]
Den 21 januari nästa år är det premiär för Volvo EX60. En modell som väntas bli väldigt viktigt för tillverkaren då det handlar om en eldriven version av märkets storsäljare XC60. Hittills har vi fått se några teaserbilder på modellen samt fått en del övergripande information kring tekniken. Bland annat att den byggs med plattformen SPA3, som är en vidareutveckling av tekniken som används för EX90, och att att EX60 ska få längre räckvidd än Volvos nuvarande eldrivna modeller. Något som innebär minst 70 mils räckvidd, vilket är vad ES90 tar sig på en laddning.
Den långa räckvidden kommer delvis att uppnås genom att använda för Volvo ny batteriteknik. Teknikchefen Anders Bell säger till sajten InsideEV att EX60 kommer använda cell-to-body-teknik, där battericellerna monteras direkt i underredet av bilen. Det gör det möjligt att packa in fler celler för att öka energidensiteten samtidigt som tekniken bidrar till att öka bilens vridstyvhet.

Anders Bell avslöjar också att Volvo kommer använda nya, prismatiska celler som öppnar för både sänkta kostnader och flexibilitet vad gäller kemin som används.
– Vi har standardiserat en formfaktor för celler, stora prismatiska, vilket gör att vi kan vara så heltäckande som möjligt när det gäller celler, säger Anders Bell till InsideEV.
EX30 blev den första – och hittills enda – elbil från Volvo som erbjuds med billigare litiumjärnfosfatceller, LFP. Enligt Anders Bell kommer EX60 att erbjudas med två olika typer av batterikemi. Vilka typer det handlar om nämns inte, men det är ingen bild gissning att det som hos EX30 innebär att det kommer en instegsmodell med LFP-celler och att versionerna med mer prestanda använder nickel-mangan-kobolt-kemi (NMC).

Volvo EX60 blir också den första elbilen som byggs i Sverige. Häromveckan lade Volvochefen Håkan Samuelsson upp en bild på Linkedin som visade det första exemplaret av modellen som tillverkats i fabriken i Torslanda vid Göteborg.