Elbilen logo Meny

Batteriutvecklare sätter eget batteri i en Model S och får 120 mils räckvidd

Flera utvecklare som QuantumScape och Solid Power arbetar på att ta fram solid state-batterier. Labbtester visar på lovande resultat och med det hoppas biltillverkarna kunna erbjuda elbilar med längre räckvidd och snabbare laddning, i bästa fall kring år 2025.

Men redan nu har ett amerikanskt start up-företag genomfört ett test där de lyckats köra över 120 mil på en laddning. Inte i ett labb, utan med en Tesla Model S som utrustats med deras batteri. Och det i kalla temperaturer i Michigan i norra USA.

Företaget heter Our Next Energy (ONE) och grundades så sent som för två år sedan, men bland annat BMW har investerat i företaget.

Originalbatteriet på 103,9 kWh byttes ut mot det från ONE på 207,3 kWh. Det innehöll alltså dubbelt så mycket energi, men var ändå inte fysiskt större än det från Tesla.

Under 14 timmar kördes bilen med en genomsnittlig hastighet på 55 mph, ungefär 90 km/h, och avverkade en sträcka på 1 210 kilometer på en laddning. Vid ytterligare ett test kördes bilen i ett rum med en jämn hastighet på just 55 mph och nådde då upp till en räckvidd på 1 419 kilometer.

Batteriet som ONE har utvecklat är däremot inte av typen solid state utan bestod delvis av kemin LFP. Utöver det innehöll batteriet vad företaget kallar ”räckviddsförlängarceller” som modifierats för att inte använda grafit som anoder. Genom det minskas volymen och det går att få plats med fler celler för högre energidensitet i batteripaketet.

Vid testet användes ett specialtillverkat batteri som dessutom innehöll särskilda celler av kobolt och nickel för att ytterligare höja dess energidensitet. I batterierna som ONE vill börja tillverka ska LFP-celler däremot utgöra upp till 99 procent av batteripaketet.

Från att tidigare främst ha använts i Kina har LFP-batterier fått ett uppsving under det senaste året då de är billigare, mycket tack vare att de inte innehåller kobolt. Bland annat har Tesla beslutat att använda LFP-batterier i alla Standard Range-modeller.

Däremot anses LFP-batterier ha en lägre energidensitet än batterier med en kemi innehållande nickel-mangan-kobolt.

Att så inte behöver vara fallet visar nu testet med batteriet från ONE i en Tesla Model S. Även QuantumScape publicerade i höstas ett långt blogginlägg där de visade att deras teknik kan bidra till kraftigt förbättrad energidensitet i LFP-batterier.

Med sitt test vill ONE visa att mer energi inte nödvändigtvis innebär att storleken och vikten på batteripaketet måste öka.  

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-05