”BatWoMan” ska ge billiga och hållbara batterier
Carl Undéhn
29 dec 2022
Under lång tid har vi vant oss vid allt billigare batterier till våra elbilar. Men i år bröts trenden för första gången på över tio år. Orsaken är framförallt ökade råvarupriser.
Efterfrågan på batterier fortsätter ändå att vara hög i takt med att allt fler biltillverkare bygger elbilar. Och med ett stort antal planerade batterifabriker – inte minst i Europa – kommer produktionen av batterier öka rejält kommande år.
För att de ska bli både billigare och mer hållbara samarbetar europeiska forskare nu inom ett projekt med det fantastiska namnet ”BatWoMan”. Exakt hur namnet med den superhjälteinspirerande förkortningen har uppstått är oklart. Projektets fullständiga namn är ”Carbon Neutral European Battery Cell Production with Sustainable, Innovative Processes and 3D Electrode Design to Manufacture”.
Med på tåget är bland annat det svenska forskningsinstitutet RISE. Projektet löper under tre år med stöd på drygt 50 miljoner kronor från EU och leds av Austrian Institute of Technology (AIT) i Österrike.
Forskarna vill bland annat sänka kostnaden genom mer energieffektiv tillverkning av battericeller. Som exempel nämns utveckling av vattenbaserade elektroder och minskat behov av torkning av aktivt material för katoder. Även ”innovativa processer” för fyllning av elektrolyt är något som forskarna ska utveckla.
Samtidigt som mängden energi vid tillverkningen ska minska vill forskarna öka batteriernas prestanda och livslängd. En teknik som ska testas är att tillverka vad som kallas ”3D-batterier” där laserstrålar exakt bearbetar materialen som används för att ”öka den elektrokemiska prestandan, fördubbla batteriets livslängd och göra batteritillverkningen mycket effektiv”, enligt AIT.
Ett övergripande mål för hela projektet är batterier med mindre klimatavtryck än idag – eller helst helt koldioxidneutrala batterier. I arbetet med det använder forskarna artificiell intelligens i kombination med data från tillverkningsprocessen för att förutse hur stora utsläppen blir över batteriets hela livstid.