/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FKia-EV5-officiell05.jpg)
Bekräftat – då kommer Kia EV5 till Sverige
Carl Undéhn
8 jul 2025
Igår kunde vi skriva om att den tidigare kinaexklusiva elsuven Kia EV5 kommer visas upp i en europeisk version under bilmässan IAA i München i början av september. Men det saknades ännu en del tekniska detaljer.
Fram tills nu, när Kia Sverige släpper detaljer och meddelar att EV5 även kommer att lanseras i en sportigare GT-version. Men först ut är en instegsmodell, samt en Kia EV5 GT-Line med större 19-tumsfälgar (18 tum hos instegsmodellen), som båda har en elmotor på framaxeln med en effekt på 160 kW (218 hästkrafter) och ett vridmoment på 295 Nm.

Båda versioner har samma batteri på 81,4 kWh, som ger instegsversionen en räckvidd på 53 mil och GT-Line en räckvidd på 50,5 mil. Kia EV5 använder en version av E-GMP-plattformen med ett 400-voltssystem och kommer därför inte upp i samma höga laddeffekt som de Kia EV6 och EV9. Batteriet kan laddas med 150 kW och att fylla det från 10 till 80 procent ska ta en halvtimme. Ombordladdaren är på 11 kW och som övriga EV-modeller från Kia har också EV5 Vehicle to Load för att ladda prylar med bilens högvoltsbatteri samt är förberedd för Vehicle to Grid.

På den kinesiska marknaden erbjuds Kia EV5 med LFP-batterier från Byd och storlekarna 64,2 eller 88,1 kWh. Här i Europa ser det ut att bli en storlek på 81,4 kWh och enligt tidigare uppgifter kommer EV5 säljas här med NMC-batterier. Kia har idag inga elbilar som använder LFP-batterier, men har lanserat satsningar för att utveckla egna LFP-batterier i samarbete med koncernsyskonet Hyundai.
Utseendemässigt påminner Kia EV5 mycket om den fem meter långa EV9, men skenet bedrar. Kia EV5 mäter 4,61 meter på längden, och är därmed något kortare än Kia EV6 och drygt 30 centimeter längre än Kia EV3. Däremellan kommer snart också Kia EV4, som kommer med två karosstyper där halvkombin är 4,43 meter lång och sedanen 4,73. Enligt Kia finns det ändå plats för ytterligare ett tillskott med EV5.

– EV5 är en hörnsten i Kias tillväxtstrategi i Europa. Vi går in i Europas mest konkurrensutsatta elbilssegment med en modell som kombinerar vår ikoniska designfilosofi ”Opposites United”, vardaglig funktionalitet och innovation baserad på eldriven mobilitet. Det här är vårt sätt att bekräfta vårt engagemang för hållbar mobilitet – anpassad efter hur européer lever, arbetar och kör, säger Sjoerd Knipping som är operativ chef för Kia Europe.
Bagaget rymmer 556 liter när alla säten används och fälls baksätet går det att klämma in 1.650 liter. Utöver det finns det en frunk under huven på 44,4 liter och framhjulsdrivna Kia EV5 kan dra släp på upp till 1.200 kilo.
Lansering sker under hösten med de första leveranserna planerade i slutet av året, men ännu har det inte meddelats några svenska priser.