Polestar-chefen: laddhybrider inget alternativ

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 sep 2025

Volvo har skrotat sitt mål om att endast sälja helt eldrivna modeller från 2030. I stället ska 90 till 100 procent av försäljningen då utgöras av elektrifierade bilar – alltså både helt eldrivna och laddhybrider.  För Polestar, som är sprunget ur Volvo och även det ett märke inom Geelykoncernen, är strategin däremot även i fortsättningen […]

Volvo har skrotat sitt mål om att endast sälja helt eldrivna modeller från 2030. I stället ska 90 till 100 procent av försäljningen då utgöras av elektrifierade bilar – alltså både helt eldrivna och laddhybrider. 

För Polestar, som är sprunget ur Volvo och även det ett märke inom Geelykoncernen, är strategin däremot även i fortsättningen att helt fokusera på endast eldrivna modeller. Det slår chefen Michael Lochscheller fast i en intervju med portalen Edison.

– Ni kommer inte att se några hybriddrivlinor i en Polestar, vi tillverkar endast batteridrivna bilar, säger han.

Polestarskoncernsyskon Zeekr satsar på hybridteknik i sin suv 9X.

Det är ett tydligt besked i en tid när Geelykoncernen ser ut att satsa allt mer på laddhybrider och bilar med en bensinmotor som räckviddsförlängare, så kallade EREV. Framförallt i Kina har EREV ökat sin marknadsandel och fått tidigare renodlade elbilsmärken att satsa på tekniken. Bland dem Polestars koncernkollega Zeekr, som tidigare kallade sig ett ”Pure Electric Vehicle Brand”. Men i våras visades den kommande suven 9X upp och beskrevs då använda ”Super hybrid teknik”.

Polestar 5 har nyligen presenterats.

Det eller annan hybridteknik är alltså inget som Polestar ser ut att vara intresserade av att ta del av. Värt är också att komma ihåg att Polestar som fristående märke började sin bana med Polestar 1, som var just en laddhybrid.

Häromveckan visades Polestar 5 upp, en fyradörrars GT-vagn med upp till 884 hästkrafter och ett pris som börjar på 1.345.000 kronor. Nästa modell borde då vara roadstern Polestar 6, men den har skjutits på framtiden när märket i stället vill lägga resurserna på den kommande mellanklassuven Polestar 7 som ska tillverkas av Volvo i deras planerade elbilsfabrik i Slovakien.